Ny rådgivning för affärsidéer i Härnösand

Ny rådgivning för affärsidéer i Härnösand

Härnösands kommun går med i Åkroken Business Incubator. Det ska ge företag med innovativa affärsidéer bättre chans att lyckas.

– En rolig nyhet för alla som vill se fler framgångsrika företag i Härnösand, säger kommunens näringslivschef Uno Jonsson.

Varje år startas cirka 100 nya företag i Härnösands kommun. En del av dem bygger på affärsidéer som kan växa på en global marknad. Vägen dit är dock ofta mycket tuff, men nu skapas bättre möjligheter för att fler Härnösandsföretag ska kunna få en sådan utveckling.

Detta genom att Härnösands kommun går med i Åkroken Business Incubator som är en regional verksamhet för att stärka nya företag och ge möjlighet att utveckla innovationer.

– Väldigt roligt att kommunstyrelsen i Härnösand tagit det här beslutet. Det ger många i Härnösand ännu bättre chans att få fart på affärsidéer. Inom Åkroken finns tillgång till avancerad affärsrådgivning och det känns spännande att kunna erbjuda den spetsen, säger Uno Jonsson.

Åkroken Business Incubator har funnits i Västernorrland sedan 2006 och har gett rådgivning till innovatörer i frågor som idéutveckling, finansiering och strategier för att bygga företag. I dagsläget finns 36 företag inskrivna i verksamheten.

Åkroken Business Incubator som fortsätter expandera inom länet har i dag fyra affärsrådgivare som arbetar över hela Västernorrland. I den expansion som pågår ska ytterligare sex affärsrådgivare anställas, varav en kommer att vara knuten till Härnösand. Ambitionen är också att få en fysisk mötesplats i form av ett kontor i Härnösand, där företagare kan komma på besök.

– Det är viktigt att poängtera att det inte bara är nyföretagare som kommer att ha nytta av detta. Även etablerade företag som har nya idéer får kvalificerat stöd att utveckla dem, säger Uno Jonsson.

Christian Söderberg, som är affärsområdeschef inom Åkroken Business Incubator, är mycket glad över att Härnösands kommun nu kommit med.

– Härnösands medverkan stärker hela regionen och tar oss ett bra kliv framåt i arbetet med att bygga upp en regional inkubator. Vi förväntar oss massor med bra affärsidéer från Härnösand, inte minst inom tjänstesektorn som är extra stark där, säger han.

Utöver flera av regionens kommuner samarbetar även näringslivsaktörerna Almi Mitt, Coompanion, Nyföretagarcentrum, Business Sweden och Handelskammaren Mittsverige med Åkroken Business Incubator.