"Acceleratorn har varit otroligt värdefull för oss”, menar Johanna Johansson, vd för PlantVation, ett av fem startup-bolag som deltagit i årets Forest Business Accelerator. Här med Monica Vestberg, BizMaker och Gun Blom Lundgren, IBM.

Smarta odlingssystem och AI utvecklar framtidens skogsindustri

Effektivare och mer miljösmarta industriprocesser med hjälp av AI. Samt yteffektiv året runt-odling av skogsplant oavsett klimat. Med dessa hållbara idéer korskopplar entreprenörerna i BizMakers Forest Business Accelerator skoglig utveckling med digitalisering. Lösningar som ska bidra till ett framtida hållbart skogsbruk.

Hållbarhet är en gemensam nämnare för de fem deltagande startup-bolagen i den nyligen avslutade Forest Business Accelerator. Två av bolagen använder artificiell intelligens i sina lösningar.

– Det är häftigt att den tekniken letar sig in i en så traditionell bransch som processindustrin. Idag finns de som arbetat så länge inom industrin att de kan höra ifall en maskin i fabriken inte fungerar. I framtiden kommer man inte att ha den kompetensen då människor inte stannar lika länge på en arbetsplats, då behövs ett system som kan ”höra” detta, säger Monica Vestberg, affärsrådgivare på BizMaker och projektledare för Forest Business Accelerator.

BizMaker genomför Forest Business Accelerator i samarbete med SCA, IBM och RISE Processum som tillsammans under åtta månader prövat bolagens affärsidéer. Via skräddarsydd coachning är målet att idéerna snabbt ska bli kommersiella och nå internationella marknader.

– Jag är imponerad av det jag sett och ser att vi kan samarbeta med alla bolagen. Flera av dem gör stor samhällsnytta och har ett naturligt fokus på hållbarhet. Projekten har varit bra och de har kunnat verifiera sina idéer, på så sätt har det här verkligen varit en accelerator som det är tänkt att vara, säger Gun Blom Lundgren, Cloud & Cognitive Swat Team Leader Sweden på IBM.

Ett av företagen, PlantVation, erbjuder ett fullt automatiserat odlingssystem i flera våningsplan. Genom att odla skogsplantor i en helt sluten miljö går det att driva upp plantor året om på liten yta oavsett klimat samtidigt som det är yteffektivt.

– Acceleratorn har varit otroligt värdefull genom att vi jobbat nära SCA som är en potentiell framtida kund. Våra många digitala delar gör också att vi samarbetar med IBM, som hjälpt till med paketeringen av vårt erbjudande. Vi har pågående dialoger med intressenter och under 2020 hoppas vi få vår nästa kund, säger Johanna Johansson, vd på PlantVation.

Ett annat av bolagen, Calejo Industrial Intelligences, har utvecklat ett AI-verktyg som ska effektivisera skogsindustrin genom att optimera processerna.

– Vi bygger initialt en digital tvilling, en kopia av hur processen fungerar i en digital värld. Det finns ett behov att lära känna processerna och förstå hur de fungerar för att komma fram till bästa slutsats och med vår lösning får man den kunskapen, säger vd Johannes Holmberg.

För Calejos del har acceleratorn inneburit samarbeten med alla tre partnerföretag. Bland annat genomför man ett projekt med SCA i Obbola.

– Det är roligt att vi fick igång ett projekt väldigt snabbt och det är spännande att använda AI som ett sätt att optimera våra processer och få dem ännu mer energieffektiva och samtidigt lära oss mer om AI. Acceleratorn är ett sätt för oss att bedriva en viss scouting och komma i kontakt med nya idéer och ny kunskap, säger Magnus Viström, Innovationschef på SCA.

Efter tre lyckosamma år är planeringen redan igång för nästa års Forest Business Accelerator som öppnar upp för nya ansökningar 10 februari 2020.

– De bolag som har varit med tidigare är fortfarande igång och vi har kontakt med dem. Via acceleratorn har allt fler intressenter från södra Sverige hört av sig, därför att man saknar de skogliga nätverken. Det finns även bolag med skoglig verksamhet i andra länder som vill vara med så på sikt ser vi att det här kan bli en internationell accelerator, säger Monica Vestberg.

Deltagande företag i Forest Business Accelerator 2019:

BioCompost (Sundsvall)
Biocompost har utvecklat en kostnadseffektiv och automatiserad komposteringsteknik som förädlar organiskt avfall till miljövänliga jordförbättringsprodukter. www.biocompost.se

Calejo Industrial Intelligence (Sundsvall)
Calejo Industrial Intelligence har utvecklat ett unikt AI-verktyg - Calejo Control - med vars hjälp det är möjligt att effektivisera och miljöförbättra industrins processer. www.calejo.ai

Cinis Fertilizer (Örnsköldsvik)
Cinis Fertilizer har utvecklat en process för omvandling av aska från massabrukens sodapannor till ett högvärdigt och fossilfritt mineralgödsel till gagn för hav och vattendrag. www.cinis-fertilizer.com

PlantVation (Sundsvall)
PlantVation erbjuder odlingsteknik anpassat mot skogsbranschen. Huvudprodukten är ett automatiserat odlingssystem som effektiviserar och digitaliserar förodling av plantor.

Prediktera (Umeå)
Prediktera erbjuder en ny teknik för kemisk bildanalys som möjliggör snabb avläsning av innehåll och kvalitet på stora volymer av material i skogliga produktionsprocesser. www.prediktera.com

Kontaktpersoner:
Monica Vestberg, 070 305 72 97