Bjäre Kraft fiberansluter Klippan

Bjäre Kraft bygger fibernät sedan år 2000 och har hittills levererat stadsnät med tjänster till kommunerna Båstad, Ängelholm och Åstorp. Och nu är det beslutat att verksamhetsområdet ska utökas med Klippans kommun.

- Det är med stor glädje och tillförsikt vi ser fram emot att arbeta med Klippans kommun och dess invånare. Fiber har stor betydelse för en kommuns befolkning och näringsliv och vi ser fram emot att vara en del av den utvecklingen, berättar Håkan Eriksson, koncernchef Bjäre Kraft.

Bjäre Kraft bekräftar att de i första skedet kommer erbjuda anslutning till drygt 1 500 hushåll i Klippans kommun. Fastighetsägare i aktuella områden, som har skrivit avtal med Bjäre Kraft, kommer de närmaste dagarna få bekräftelse tillskickat sig.

Det var efter initiativ från boende i Klippans kommun, som Bjäre Kraft undersökte intresset för fiber i Klippan, Östra Ljungby, Ljungbyhed och Stidsvig. Medborgarinitiativet verkar för att sprida information om fiber i kommunen och hjälper Bjäre Kraft kartlägga var intresset är som störst.

- Känns som en fantastisk framgång att vi har gått från noll till ett fiberbeslut på mindre än ett år! Stort tack till alla som har hjälpt till, säger Johan Morsing, medborgarinitiativet Fiber Klippan.

Arbetet med att ansluta Klippans kommun med fiber kommer att påbörjas snarast och berörda områden ansluts i etapper. Tanken är att samtliga ska vara klara till sommaren 2016. På sikt tänker Bjäre Kraft satsa på att fiberansluta hela Klippans kommun, även landsbygden.

- För Klippans kommuns del, som till stora delar är en landsbygdskommun, är det av stor betydelse att fiberutbyggnaden kommer igång på bred front. Detta är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att utvecklas och attrahera både de som bor här idag och de som i framtiden kan tänka sig att flytta hit, menar Kerstin Persson, kommunstyrelsens ordförande i Klippans kommun.

- De engagerade invånarna som har tagit tag i frågan och drivit på utvecklingen, har gjort ett fantastiskt arbete och tillsammans med Bjäre Kraft som aktör, tror och hoppas jag att vi ska åstadkomma bra lösningar för så stora delar av kommunen som möjligt, säger Kerstin Persson vidare.

För ytterligare information kontakta:
Håkan Eriksson, koncernchef Bjäre Kraft, 0431-44 99 01
Kerstin Persson, kommunstyrelsens ordförande i Klippans kommun, 0435-281 01