Foto: Björkåfrihet

Ideella organisationen Björkåfrihet varslar 20 tjänster i Göteborg

Idag meddelade den ideella secondhand- och solidaritetsorganisationen ett varsel på 20 fastanställda vid sin sorteringsanläggning i Göteborg. Skälet är den ekonomiska situation som följer på vikande försäljning i föreningens secondhand-butiker.

De personer som omfattas av varslet arbetar med insamling, sortering och prismärkning av secondhand-varor. Björkåfrihet har redan tidigare gått ut med att man befinner sig i en svår ekonomisk situation, och att det får allvarliga konsekvenser både för bistånd och för miljön, då föreningen normalt tillvaratar över 5000 ton begagnat material varje år.

Endast några veckor innan coronakrisen slog till, flyttades verksamheten till en ny anläggning på Hisingen i Göteborg. Då var ambitionen att det skulle bli Sveriges modernaste och största sorteringsanläggning för secondhand-produkter.

– Som det ser ut nu kommer det att dröja innan vi kan skryta om det. Precis som många andra kan vi bara instämma i att även om regeringens olika paket har en positiv effekt, så är krisen större än vad dessa stöd klarar av att bemöta, förklarar Björkåfrihets styrelseordförande Mikela Lundahl Hero.

– Nu handlar det om att på kort sikt rädda så många jobb som möjligt samtidigt som vi inte får glömma att det till exempel finns sjukhus i flyktingläger och konfliktområden som befinner sig i en extrem situation och där det direkt får väldigt konkreta konsekvenser när vi inte kan betala ut det planerade stödet. På längre sikt handlar det även om vad som händer med 5000 ton återbrukbart material som riskerar att bli en miljöbelastning istället, säger Mikela Lundahl Hero.

Kategorier

Björkåfrihet, tidigare Emmaus Björkå, är en ideell förening som arbetar med internationell solidaritet, socialt ansvarstagande och hållbar utveckling. Vår second hand-verksamhet ökar återanvändningen i samhället och minskar Sveriges miljöpåverkan. Bara i koldioxid motsvarar vårt avtryck en insparning på över 17 500 bilars årliga utsläpp. Björkåfrihet deltar också i flera forskningsprojekt för att få fram bättre metoder för återvinning och återbruk av textil.

Genom internationellt utvecklingssamarbete och opinionsarbete stödjer vi organisationer som arbetar mot fattigdom och förtryck runt om i världen. På hemmaplan ger vi stöd till asylrättsrörelsen och organisationer som arbetar med papperslösa människor. Björkåfrihet samarbetar även med ett fyrtiotal kommuner och erbjuder meningsfull sysselsättning och arbetsgemenskap åt människor som står utanför arbetsmarknaden och/eller har funktionsnedsättningar.

Björkåfrihet har kollektivavtal med Handelsanställdas Förbund och Unionen. Vi har även 90-konto och kontrolleras av Svensk Insamlingskontroll. 2019 blev vi världens första ideella second hand-organisation med kvalitets- och miljöledningscertifiering enligt ISO9001/14001.

Pressbilder
Generella pressbilder fria för användning i redaktionella media finns på den gamla webbadressenhttp://emmausbjorka.se/om-oss/pressbilder/. De är licensierade under en Creative Commons Erkännande-Ickekommersiell-IngaBearbetningar 4.0 Internationell Licens. Ange ”Foto: Björkåfrihet” vid användning.