Linus Wallinder, Tina Engström och Andreas Wahlgren.

Bjurfors Vasastan förstärker med två nya franchisetagare

De väletablerade fastighetsmäklarna Linus Wallinder och Andreas Wahlgren tar nu karriären ett steg upp och ansluter till ledarteamet i Bjurfors Vasastan.

Jag ser fram emot att förstärka verksamheten med så kompetenta kompanjoner som Linus och Andreas, säger Tina Engström som fram tills nu varit ensam franchisetagare för Bjurfors Vasastan.

När Tina Engström, som har lång erfarenhet av både mäkleriet och av att driva kontor inom Bjurfors, började söka efter att utöka verksamheten och ledningen för Bjurfors Vasastan hittade hon vad hon sökte i framåtlutade Linus Wallinder och Andreas Wahlgren.

– Jag har alltid haft stora planer och ambitioner för Bjurfors Vasastan. Jag ser verkligen fram emot att kunna växa och utvecklas ännu mer nu med två nya franchisetagare ombord. Den här utvecklingen är ett naturligt steg för att kunna uppfylla de mål jag satt för vårt kontor. Jag har länge haft ögonen på Andreas och Linus. Den här matchningen känns utmärkt då vi alla tre drivs mot samma mål – att bygga ett starkt team och att föra Bjurfors Vasastan framåt på vår marknad, förklarar Tina Engström.

Linus Wallinder och Andreas Wahlgren har tidigare arbetat ihop och beslutade sig för att om de skulle ta ett steg upp i karriären ville de göra det ihop.

– När vi konkretiserade våra gemensamma mål kom vi fram till att vi ville bli franchisetagare och då på samma kontor. Vi träffade de flesta aktörerna inom branschen som är verksamma i Storstockholm och Bjurfors stack verkligen ut. Dels fick vi genast ett gott intryck av Tina, vi tre kompletterar varandra väldigt väl. Dels har vi alltid varit imponerade av Bjurfors kompetens, marknadsföring och sätt att driva kontor, säger Andreas Wahlgren.

Att ta steget från mäklare till franchisetagare är något många drömmer om. Vad är det som lockar?

– Mäklarbranschen är i mångt om mycket en individualistisk bransch med mycket fokus på dig själv och dina egna prestationer. Som franchisetagare lyfter du blicken och blir ansvarig för så mycket mer. Även om både Tina, Andreas och jag kommer att fortsätta att vara aktiva mäklare och driva egna försäljningar är det också upp till oss att utveckla och coacha teamet på kontoret. Jag ser verkligen fram emot att vara en del av ett större sammanhang, säger Linus Wallinder.

Bjurfors Vasastan består nu av fem fastighetsmäklare, där ni tre också driver kontoret. Hur ser framtiden ut?

– Mycket ljus om vi får bestämma! Jag och Linus kommer in med ny energi. Vi ser fram emot att fortsätta att vårda och expandera vårt nätverk av människor som bor eller vill bo i Vasastan tillsammans med resten av kontoret, säger Andreas Wahlgren.

Den som håller koll på bostadsmarknaden vet att den har varit trögare under 2023 än under pandemiåren då bostadsmarknaden hade en otrolig fart. Hur hanterar ni detta?

– Här kommer vår erfarenhet väl till användning. Vi alla tre har varit med om både upp- och nedgång. Jag har mäklat i sex år och Andreas i sju år. Vi tre som driver Bjurfors Vasastan kan bistå med ett lugn till teamet. Vi vet att marknaden vänder så småningom. Även om det i dagens marknad kan vara mer utmanande att få köpare och säljare att mötas i förväntningar om prisbild, är det på många sätt mycket roligare att mäkla nu än när alla bostäder säljer i rekordfart. Dels får köparna och säljarna mer tid att ta rätt beslut och dels får vi mäklare vässa våra argument och slipa våra arbetsmetoder för att sy ihop affärerna, det är utvecklande för oss, avslutar Linus Wallinder.