Nytt prisrekord i Malmö. Försäljningen hanterades av Bjurfors Nyproduktion i samarbete med Veidekke Bostad.

Prisrekord i Malmö – över 81 000 kr/kvm

Priserna på bostadsmarknaden i Malmö fortsätter att öka. För första gången någonsin har en lägenhet sålts för över 81 000 kronor per kvadrat, vilket innebär ett nytt prisrekord i Malmö. Försäljningen hanterades av Bjurfors Nyproduktion i samarbete med Veidekke Bostad.

Lägenheten, som såldes till rekordpris, är belägen i Veidekkes nyproduktionsprojekt Malmö Living i Södra Hamnen, ett stenkast från centralstationen. Lägenheten ligger högst upp på tjugonde våningen med panoramavy över hela Malmö och har även privat takterrass. Bostaden är 89 kvadratmeter och såldes för 7 250 000 kronor, vilket innebär ett kvadratmeterpris på 81 460 kronor.

– I dag ligger snittpriserna runt 40 000 kronor per kvadratmeter i de mest centrala delarna i Malmö. Nu har vi sålt en lägenhet för över 80 000 kronor per kvadratmeter och därigenom slagit nytt prisrekord. Det visar att bostadsmarknaden i Malmö går starkt och att inte minst att nyproduktion blir allt populärare, säger Mattias Larsson, vice vd Bjurfors Skåne och fortsätter:

– Det är del av en trend där alltfler köpare efterfrågar ett enkelt och bekymmersfritt boende på attraktiva platser, exempelvis den nya stadsdelen Södra Nyhamnen, där många också är villiga att betala bra för detta.

Malmö Living består av 86 bostäder fördelat på 20 våningar. Bjurfors Nyproduktion har fått uppdraget att sälja hela lägenhetskomplexet. Säljstarten för Malmö Living påbörjades i maj 2017. I dagsläget finns sju lägenheter kvar till försäljning.

Fakta Malmö Living

Upplåtelseform: Bostadsrätt