Foto: JM

Rekordförsäljning av Bjurfors Nyproduktion – förmedlar penthouse i Docks

Fastighetsmäklarföretaget förmedlar bostäderna i nyproduktionsprojektet Docks, som kommer att bli ett av Malmös landmärken när det står färdigt för inflyttning under nästa år. Nu har en av föreningens takvåningar sålts till rekordpris.

Takvåningen om 205 kvadratmeter boendeyta och över 200 kvadratmeter utomhusyta i form av flera balkonger och terrasser tillhör projektets premiumsegment. Här kommer den nya ägaren att få ett bekvämt boende på kajen, med vattnet som en naturlig del av livet – samtidigt som Malmös pulserande cityliv finns på bekvämt promenadavstånd, säger Anna Helsing, fastighetsmäklare och ansvarig för projektet hos Bjurfors.

Lägenheten såldes för rekordsumman 32 000 000 kr, vilket är den dyraste lägenheten som sålts i Skåne.
– Den här förmedlingen är exceptionell på många vis. Dels tangerar Bjurfors sitt tidigare rekord från våren 2022, dels ser vi det här som ytterligare ett bevis på att intresset för nyproducerade bostäder ökar, säger Eric Swahn, försäljningschef för Bjurfors Nyproduktion Skåne.

Bostadsmarknaden för nyproducerade bostäder har varit sval de senaste åren, som en direkt följd av höjda räntor och höjda materialkostnader för produktionen av bostäderna. Nu märks en skiftning, och efterfrågan börjar återigen öka.

– Bostadsmarknaden här i södra Sverige har under den senaste tiden utvecklats i en försiktigt positiv takt. Det här syns även för marknaden för nyproducerade bostäder dit spekulanterna nu återvänder, förklarar Eric Swahn.

Drömbostäder i Docks Premium

Det 26 våningar höga Docks rymmer 157 lägenheter totalt, varav sex av dem tillhör konceptet Docks Premium.

– Alla lägenheter i det här segmentet är verkligen drömbostäder. Den unika takvåningen på våning 17 och 18 som jag nu förmedlat har gott om yta för både sociala tillställningar såväl som utrymme för avkoppling och rekreation. Det finns till exempel en generöst tilltagen spaavdelning med utgång till balkong. Master bedroom har privat badrum och även en terrass, båda med hänförande utsikt, berättar Anna Helsing.

De finns fortfarande ett par lägenheter lediga i Docks Premium-koncept, med inflyttning planerad i augusti 2025. Bostäderna kännetecknas av de noggrant utvalda materialen, sina många sociala ytor och uteplatser och självklart – de vidsträckta vyerna och känslan av att gränsen mellan inne och ute suddas ut.

Läs mer om Docks.

För mer information, kontakta:
Anna Helsing
, fastighetsmäklare, telefon: +46 0701-64 67 05