BlackBerry PlayBook erbjuder spännande möjligheter för nordiska apputvecklare

Research In Motion (RIM) bjöd nyligen in nordiska apputvecklare till ett event i Malmö, för att introducera dem till BlackBerry-telefonerna och RIMs senaste innovation, surfplattan BlackBerry PlayBook.

BlackBerry PlayBook är en smidig och avancerad surfplatta som stödjer alla typer av sajter, spel och mediaformat på nätet. Tack vare stöd för Adobe FlashPlayer 10, Adobe Air och HTML-5 är den ett kraftfullt verktyg för multimediaupplevelser, multi-tasking och surf. Dessutom, inte minst, erbjuder den spännande möjligheter för utvecklare.

Som en del av RIMs globala seminarieserie för utvecklare, “Meet the PlayBook”, hölls halvdagseventet i Malmö i lokalerna hos The Astonishing Tribe (TAT), en ledande designer och utvecklare av användargränssnitt, som RIM köpte under 2010. Evenemanget hade över 85 deltagare från ett 30-tal företag och innehöll presentationer och workshops som gjorde att besökarna fick göra en djupdykning med nya BlackBerry PlayBook och lära sig mer om att utveckla för plattformarna i BlackBerry-telefoner och -surfplattor.

Bland deltagarna var Hampus Jakobsson, medgrundare av TAT, Håkan Cronqvist, nordisk försäljningschef för RIM och Chris Pelsor, Solutions Architect, CEM, från Adobe. Den danska operatören TDC, som erbjuder BlackBerry-telefoner, berättade om att odla det lokala intresset för att utveckla för BlackBerry. De två representanterna från Adobe presenterade hur Adobe Air och Flash fungerar med BlackBerry PlayBook .

Ola Larsén, RIMs ansvarige för allianser och utvecklarrelationer i Norra Europa och Ryssland: “Det här är det första evenemanget av sitt slag som RIM håller för nordiska utvecklare. Vi är tacksamma för både närvaron och det stora intresset från besökarna. Med över 370 000 apputvecklare i den globala BlackBerry-communityn, är Norden starkt bidragande när ekosystemet kring BlackBerry växer. Vi ser fram emot att erbjuda fler event av den här typen för de nordiska utvecklarna.

Daniel Wigren, vd för mjukvaruutvecklaren Seguru: “Som utvecklare uppskattade jag att se de många möjligheterna med Adobe and Webworks. Det är lätt att bygga vidare på mina befintliga kunskaper inom mjukvaruutveckling när jag arbetar med nya applikationer för BlackBerry PlayBook. Jag har använt PlayBook under en tid och är väldigt imponerad av dess kapacitet. Den är snabb, jag gillar formatet och den har väldigt bra ljud. Rent affärsmässigt tror jag att vi kommer att utveckla mycket för PlayBook och RIM framöver, eftersom vi ser många kommersiella möjligheter.”

Händer härnäst för de nordiska BlackBerry-utvecklarna
RIM är partner i The Conference, ett branschevent inom media i Malmö, den 24-25 augusti. Under eventet arrangerar RIM en tävling för nordiska utvecklare som tar fram nya appar för BlackBerry PlayBook. Under den interaktiva finalen, som hålls på plats, stängs finalisterna in glaskuber där de får slutföra sina projekt inför publik, med tillgång till experter från RIM och TAT som ger tips.

I tillägg till detta arrangerar BlackBerry en webcast för utvecklare torsdagen den 7 juli kl 15 (CET) för att visa mer om möjligheterna i BlackBerry 7 OS och de nya telefonerna BlackBerry Bold 9900 och 9930. Med BlackBerry 7 OS kan utvecklarna bygga djupt integrerade, avancerade och grafiskt komplexa mobilapplikationer. Operativsystemet stödjer numera AR (augmented reality) och Open GL ES 2.0.

Några av ämnena som tas upp:

• Så portar du snabbt din befintliga BlackBerry-app till BlackBerry 7OS. Vad ska man tänka på när man designar sina appar för nya BlackBerry 7 OS-telefoner
    • Genomgång av BlackBerry 7 OS API, inklusive nya funktioner med hårdvarustöd I enheter med BlackBerry 7 OS, till exempel Magnetomer, Near Field Communications och Augmented Reality
    • OpenGL ES 2.0
    • APIer som ökar Super Apps-upplevelsen

I slutet finns det möjlighet att ställa frågor till RIMs apputvecklarexpert Paul Bernhardt.

Klicka in dig på: http://webcast.streamlogics.com/audience/index.asp?eventid=73027544

Datum: Torsdagen den 7 juli 2011
Tid: 15:00 CET
Varaktighet: 1 hour

För ytterligare information om BlackBerry Developer community:

http://www.blackberry.com/developers and http://devblog.blackberry.com/

Presskontakt:

Bite Communications: rim@bitepr.se, 08-402 01 00

Om Research In Motion
Research In Motion (RIM), en global ledare inom trådlös innovation, revolutionerade mobilindustrin när BlackBerry lanserades 1999. Idag används produkter och tjänster under varumärket Blackberry av miljontals kunder världen över för att upprätthålla kontakt med människor och tillgång till information och innehåll. RIM grundades 1984 och är baserat i Waterloo (Ontario), Kanada. Företaget har kontor i Nordamerika, Europa, Asien och Stillahavsområdet, samt Latinamerika. RIM är noterat på NASDAQ och Toronto-börsen. För mer information besök www.rim.com eller www.blackberry.com.

Bite Communications

Presskontakt +46 8 402 01 00