Blåkläder på vita duken

Blåkläder på vita duken

Gruvan rasar. Staden faller ner i underjorden. En familj separeras. Adrenalinet pumpar och spänningen stiger konstant när Sveriges första katastroffilm Avgrunden har premiär 15 september. Det enda givna i denna historia: karaktärerna bär Blåkläder.

Det är SF Studios som står bakom Avgrunden med Tuva Novotny i huvudrollen, en nagelbitare som bäst kan beskrivas som den första renodlade katastroffilmen i svensk historia. Kortfattat går handlingen ut på att gruvan i Kiruna plötsligt rasar samman och katastrofen och dess biverkningar är ett faktum. Joakim Hansson – som sedan tidigare står bakom svenska storfilmer såsom Jägarna, Noll Tolerans och samtliga filmer om Johan Falk – har sedan idéstadiet haft en mycket tydlig bild av vilken typ av film Avgrunden ska vara.

- Det som skiljer Avgrunden från modernare katastroffilmer är att karaktärerna, snarare än effekterna, står i fokus. Filmen handlar om en dysfunktionell familj som hamnar mitt i en katastrof och hur de påverkar dem. Det är mycket känslor. I en situation som handlar om liv och död måste filmen vara emotionell och kännas, säger Joakim Hansson.

En story som denna kräver tåliga kläder, så inför inspelningsstart kontaktades den mest pålitliga producenten av arbetskläder som filmteamet kände till: Blåkläder

- Vi vill hitta samarbeten som känns äkta och okomplicerade. Vi behövde arbetskläder som gjorde att det vi filmade såg realistiskt ut. Alla som är i gruvan har plagg från Blåkläder på sig och de klättrar, kryper och smutsar ned sig något oerhört, vilket kläderna ju är som gjorda för, säger Joakim Hansson, producent för Avgrunden.

Sagt och gjort så levererade Blåkläder fulla uppsättningar till Gothenburg Film Studios där plaggen patinerades inför inspelningen. Då scenerna inte alltid filmas i kronologisk ordning, innebär det att man måste jobba med kläder som kan komma att ses i filmens första samt sista scen parallellt. Då behöver de bearbetas så hur kläderna ser ut stämmer överens med var man befinner sig i storyn. Märta Lööv, filmens Costume Supervisor förklarar vidare:

- När man gör patinering på ett plagg så ger man det en själ, utan den så är det livlöst. Att använda ett plagg är att ge det en historia, så därför är det väldigt viktigt ur ett berättarperspektiv hur man genomför patineringen i en film.

Att denna historia handlar om en gruva som rasar in bjöd på både spännande och komplexa utmaningar för Märta och hennes kollegor.

- Man behöver göra mycket research. I Avgrunden hade vi väldigt mycket plagg på gruvarbetare, så vi fick ta reda på vad som händer med kläderna när man arbetar i en gruva, var de blir som mest smutsiga, var de utsätts för slitage och vilken typ av smuts och slitage det rör sig om. Sedan är det vår uppgift att tillföra detta till plaggen.

När det kommer till teknikerna som används är det egentligen bara fantasin som sätter gränserna. Finns det gott om tid kan plaggen användas för att få viss patinering.

- Under den här produktionen arbetade vi främst med plaggen på docka då vi hade en stor mängd plagg som skulle patineras under kort tid. Man kan skapa slitage genom att skrubba plagget mot olika ytor som asfalt, sandpapper, rivjärn och filar. För att smutsa ner plaggen används en kombination av olika fetter, patineringskrämer, färgpulver, grus och damm. Allt för att göra det så realistiskt som möjligt, berättar Märta Lööv.

En aspekt där verkligheten däremot fick stå åt sidan var vid valet av plagg till karaktärerna när de befinner sig i gruvan. För även om riktiga gruvarbetare använder flamskyddade varselplagg, gör den här typen av plagg sig inte särskilt bra på film. Kameraljuset skapar blänk i reflexerna och den varselgula färgen gör det svårt med färgställning och kontraster. Men kanske är det just det som är det fina med film – att det faktiskt bara är på film. Något som känns lite extra skönt när Avgrunden släpper lös katastrofens krafter på svenska biografer den 15 september.

FAKTA OM AVGRUNDEN
Skådesspelare: Tuva Novotny, Kardo Razzazi, Peter Franzén, Felicia Truedsson, Tintin Poggats Sarri, Edvin Ryding
Regissör:
Richard Holm
Producent:
Joakim Hansson
Manus:
Richard Holm, Robin Sherlock Holm, Nicola Sinclair
Produktionsbolag:
SF Studios
Biopremiär:
15 september 2023