Kvinnliga testpiloter sökes världen över

Kvinnliga testpiloter sökes världen över

På Blåkläder gör man ingen skillnad mellan könen. Professionella utövare inom hantverk, transport, industri och service ska ges samma möjlighet att klä sig bekvämt och inte begränsas i sitt sätt att jobba på grund av felsittande kläder. Nu letar Blåkläder efter de mest pålitliga experterna: kvinnliga produkttestare som får möjligheten att sätta sin stämpel på framtidens arbetskläder!

Året var 2016 när Blåkläder för första gången öppnade dörrarna för kvinnliga testpiloter med ett uppdrag: revolutionera sin damkollektion. Responsen var överväldigande och Blåkläder blev guidade av riktiga branschexperter – de som bär företagets arbetskläder och arbetar i dem varje dag. Sedan dess har Blåkläders damsortiment växt exponentiellt, till stor del tack vare testpiloternas feedback.

Nu är Blåkläder på jakt efter nästa generations testpiloter som är redo att vara med och forma framtidens arbetskläder. På Blåkläder strävar man alltid efter att kunna ge kvinnor samma höga kvalitet som kännetecknar herrplaggen. Därför lägger man inte den största vikten vid att särskilja designen, utan ser hellre till funktion och passform som tar hänsyn till hur kroppar är utformade.

– Många kvinnor upplever yrkeskläder som stora och bylsiga eftersom de tvingas välja herrkläder i mindre storlekar. Sedan tidigare vet vi att det ofta är de små men viktiga detaljerna som justeras efter testpiloternas kommentarer. Möjligheten till den här typen av feedback gör slutanvändaren till vår viktigaste designer, säger Kalle Larsson, Global Marketing Manager på Blåkläder.

Tanken med den globala sökningen ”Blåkläder The Next Generation Test Pilots”, är att hitta kvinnor i branschen som vill dela med sig av sin kunskap och erfarenhet. En viktig fråga då produktutvecklingen inom arbetskläder för kvinnor är eftersatt.

– Vi söker kvinnor i olika branscher för att skapa communityn där det kan utbytas erfarenheter för att göra våra damplagg ännu bättre. Framför allt handlar det om att vi fortsatt ska kunna designa kläder som håller måttet när det gäller passform, funktion och kvalitet, men även för att testa och utvärdera kommande produkter och identifiera ”luckor” på marknaden, forsätter Kalle Larsson.

Efter insänd ansökan via Blåkläders hemsida, får man en exklusiv inbjudan till en referensgrupp. Här möts experterna för att tillsammans forma framtidens arbetskläder. Men det är även en plattform där testpiloter kan nätverka - helt enkelt ett forum för briljanta, kvinnliga branschkollegor runtom i hela världen.

Att antalet kvinnor inom byggbranschen är blygsamt är ett faktum och medvetenheten kring detta är stor. För Blåkläders del är frågan om att vara med i fronten i jämställdhetsfrågan självklar. Som ett led i detta släppte de nyligen två nya arbetsplagg för gravida.

Blåkläders drivkraft ligger i utmaningen att utveckla produkter som gör yrkesarbetarens vardag säkrare, enklare och bekvämare. Satsningen på dam innebär flera steg där ett av målen är att kunna erbjuda en ännu bredare kollektion än de över 150 artiklar som finns idag och med fokus att utöka bredden av nya kollektioner för fler yrkesgrupper.

- Lika förutsättningar ger också rätt signaler till de tjejer som vill utbilda sig till ett yrke inom branschen, avslutar Kalle Larsson.

Sökandet efter kvinnliga testpiloter som dagligen tillbringar tid i sina arbetskläder, sätter igång under november och kommer att fortsätta minst till sista mars, men med lokala avvikelser. Rekryteringen sker via Blåkläders hemsidor i samtliga länder där Blåkläder är
verksamma.