HANTVERKSBRANSCHENS TJEJER BILDAR ”TEAM BLÅKLÄDER HARDWORKING WOMEN” PÅ TOUGHEST 2017

Attityd, mod och jävlar anamma är lika viktigt som styrka och smidighet i Toughest – Nordens tuffaste hinderbana. Oavsett kön handlar det om att våga utmana sig själva. Som huvudsponsor till Toughest 2017 skapar Blåkläder ”Team Blåkläder Hardworking Women” med hantverksbranschens tjejer under tävlingarna Malmö, Oslo och Köpenhamn.

I Sverige och Norge under 2016 var det enbart 35 procent kvinnor som startade inom sporten OCR där Toughest ingår. I Danmark, Holland och UK var det ännu färre, bara 25 procent. En trend som Blåkläder gärna vill utmana.

– Alla inom hantverksbranschen har ett pannben som är värt att utmana i Toughest, säger Peter Mönhage, Sverigechef på Blåkläder. Därför kommer vi i år satsa på att ett av våra egna team enbart består av hantverksbranschens kvinnor, fortsätter han.

Teamet får namnet ”Blåkläder Hardworking Women” och kommer att starta på Toughest i Malmö, Oslo och Köpenhamn. Lagen kommer först och främst fyllas av Blåkläders kvinnliga testpiloter men man öppnar även upp för om andra kvinnor i branschen vill ansluta.

– I OCR startar män och kvinnor samma banor. Balans och smidighet samt styrka i förhållande till kroppsvikt är det samma, oavsett kön. Medan det i bär- och lyftmoment med styrka av naturliga skäl skiljer sig mer. Viktigt att komma ihåg är att Toughest handlar lika mycket om mod och mental styrka, säger Adam Feldt, en av grundarna till Toughest.

Det är för tredje året som Blåkläder är huvudsponsor till Toughest. Även i år kommer man att ha hand den beryktade slutrampen som är tävlingens svåraste hinder. Blåkläder kommer att finnas på plats under samtliga event där besökarna kan prova företagets slitstarka hantverksbyxor i tävlingen ”Häng i Brallan”. Dessutom kommer man kunna köpa exklusiva Blåklädersplagg brandade med Toughest-loggan vid deras monter.

– En viktig del av vårt sponsorskap är också att vi är huvudleverantör av arbetskläder till hela teamet som bygger och river banorna under Toughest-turnén. Eftersom det är många kvinnor som jobbar bakom kulisserna kommer vår nya damkollektion väldigt bra till pass, säger Peter Mönhage.

Toughest 2017 startar sin turné i Amsterdam 15 april.