Noomi Hedlund. Foto Max Låke.

Blåsarsymfonikerna utvecklar verksamheten

Stockholms Läns Blåsarsymfoniker engagerar verksamhetsutvecklaren Noomi Hedlund. Hon får uppdraget att driva och samordna utvecklingsarbetet för de gemensamma verksamheterna Stockholms Läns Blåsarsymfoniker och Musikaliska AB inför framtiden.

-          I dessa tider är det oerhört viktigt att blicka framåt och tänka långsiktigt. Vi måste värna om alla delar av vårt musikliv och Blåsarsymfonikernas fortlevnad även efter coronapandemin. Därför har vi anlitat Noomi Hedlund för att hon, tillsammans med våra interna krafter, ska lägga en strategi för Blåsarsymfonikerna och skapa en framtida plats för musiken, ett Musikens kvarter vid Nybrokajen. Vårt och Noomis arbete är också en viktig del för att värna och rädda blåsmusiken som konstform nationellt, säger Ingela Lindh, ordförande för Föreningen Stockholms Läns Blåsarsymfoniker.

Noomi Hedlunds uppdrag pågår primärt t o m mars 2021. Hon har tidigare varit bl a VD och konstnärlig ledare för Festspelen i Piteå, VD för Dalhalla Opera och driver ett produktionsbolag som jobbar med musikproduktion, konsultation och artistrepresentation. Sverker Gawell kommer under denna period fortsätta vara VD för verksamheten.

Musikaliska, Sveriges äldsta konserthus från 1878, är mycket välbevarat och byggnadsminnemärkt. Konserthuset ligger centralt på Nybrokajen 11 i Stockholm och har en levande musikverksamhet med en unik akustik och atmosfär. Tillsammans med Länsmusiken i Stockholm håller Blåsarsymfonikerna huset levande, för regionens barn och vuxna och är en populär gästspelsscen.

Kort historik om fastigheten

Fastigheten uppfördes av staten (under Oscar II), för Kungliga Musikaliska Akademien, som säte för Sveriges högsta musikutbildning och Sveriges första konsertsal för att förstärka Sveriges kulturella identitet.  Här har legender inom svensk musikhistoria utbildats och stått på scenen (Birgit Nilsson, Jussi Björling, Eric Ericsson med flera). Historiens första Nobelpristagare fick motta sina priser i husets konsertsal och de 26 första Nobelprisen delades ut här.

Kort fakta om nuvarande verksamhet

Föreningen Stockholms Läns Blåsarsymfoniker, som har hyreskontraktet på Nybrokajen 11, bedriver sin musikaliska verksamhet i huset sedan 2011, vilket innebär konserter med Blåsarsymfonikerna, under ledning av chefsdirigenten Cathrine Winnes, men även kammarkonserter, gästspel och olika samarbeten med frilansande musiker och sångare. Tillsammans med Länsmusiken i Stockholm och Musikaliskas uthyrning för externa konserter nådde man 2019 en publik på över 102.000 personer.

I kvarteret verkar även Kungliga Musikaliska Akademien och Riksförbundet för Folkmusik och Dans som driver musikscenen Stallet.

För mer information och intervjuer, vänligen kontakta Elenor Wolgers, marknadschef Musikaliska, 073-962 95 00, elenor.wolgers@musikaliska.se