Mediebarometern: Här är advokaterna som syntes mest under förra året

Ett vacklande bilföretag, terroristmål och rättegången mot läkaren på Karolinska sjukhuset är några av de händelser som präglade nyhetsåret 2011. De ger även utslag i årets upplaga av undersökningen Mediebarometern, som genomförts för nionde gången. Här kartlägger magasinet Legally yours vilka jurister och byråer som synts mest i medierna.

Leif Silbersky, som bland annat anlitats av den så kallade ”Ödehusmannen”, är en av advokaterna med mest intensiv medieexponering. Thomas Olsson – som företräder Sture Bergwall (tidigare Thomas Quick) och de två svenska journalister som dömts till fängelse i Etiopien, och Peter Althin – målsägandebiträde i målet mot läkaren på Karolinska sjukhuset, har också fått många träffar.

Saabs resa mot konkurs omfattade många jurister. Guy Lofalk, Saabs rekonstruktör som hoppade av strax före konkursen, toppar listan. Lars-Henrik Andersson, som under kort tid figurerade som rekonstruktör, samt konkursförvaltaren Hans Bergqvist fick också höga placeringar.

Affärsbyråerna blir mer utåtriktade – och mer granskade. Vinge är årets mest uppmärksammade advokatbyrå. Peruanska skattelösningar och EBM:s gryningsräd är viktiga orsaker.

Läs mer om MediebarometernDagens Juridik eller läs hela artikeln från Legally yours i pdf-format.

För mer information, kontakta Peter Johansson, chefredaktör på Legally yours, 0706-20 39 39 eller peter.johansson@blendow.se

De mest omskrivna advokaterna, läs artikeln på Dagens Juridik.

1. Guy Lofalk 2 693
2. Björn Hurtig 1 238
3. Thomas Bodström 990
4. Leif Silbersky 874
5. Thomas Olsson 840
6. Lars-Henrik Andersson 725
7. Peter Althin 605
8. Hans Strandberg 560
9. Jens Lapidus 553
10. Anne Ramberg 533

De mest omskrivna byråerna, läs artikeln på Dagens Juridik.

1. Vinge 768
2. Lindahl 747
3. Mannheimer Swartling 435
4. Delphi 432
5. Roschier 273
6. Setterwalls 199
7. Glimstedt 189
8. DLA Nordic 175
9. Linklaters 172
10. Gernandt & Danielsson 171

De mest omskrivna åklagarna, läs artikeln på Dagens Juridik.

1. Nils-Eric Schultz 1 184
2. Agneta Hilding Qvarnström 1 086
3. Solveig Wollstad 595
4. Marianne Ny 594