Ett bra försäkringsskydd kommer att vara avgörande för ett hållbart samhälle

Arbetsmarknaden står inför stora förändringar. Välfärden pressas från flera håll. För mig är det uppenbart att ett starkt försäkringsskydd kommer att spela en avgörande roll för individens ekonomiska trygghet framöver. Det säger Bliwas vd Kristina Ensgård.

Är det viktigare än någonsin med ett bra försäkringsskydd?

Det har alltid varit viktigt. Och frågan om välfärdens bristande resurser är förstås inte ny. Men vi ser att det kommer att ske stora förändringar framöver. Vi vet att arbetsmarknaden kommer att förändras och vi vet att välfärden är pressad. För oss innebär det att vi måste bli ännu bättre på att hjälpa våra kunder att se över sin trygghet och vad den omfattar. Det finns en stor risk att många tror att socialförsäkringssystemet ger ett mer omfattande skydd än det faktiskt gör. I förlängningen skulle det kunna innebära att alldeles för många lever i en delvis falsk trygghet.

Hur hjälper Bliwa sina kunder att förstå detta?

Det är ett långsiktigt arbete och kräver uthållighet. Den demografiska utvecklingen innebär att allt färre ska försörja allt fler. Men jag tycker att det pratas alldeles för lite om detta i den allmänna debatten. Konsekvensen är ju att statens möjligheter att erbjuda ekonomisk trygghet har blivit avsevärt sämre och att finansieringsgapet växer hela tiden. Från vår sida kan vi hjälpa våra kunder att förstå helheten. Vad händer om du blir sjuk eller av någon annan anledning inte kan försörja dig själv? Vilken hjälp får du av samhället och vad behöver du eventuellt komplettera med själv? Den insikten hos fler kommer att vara helt avgörande för att vi ska ha ett fortsatt tryggt och hållbart samhälle även i framtiden.

Menar du att kunskapen om olika trygghetslösningar behöver bli bättre?

Vi gjorde nyligen en undersökning som visar att många oroar sig över den egna tryggheten, både utifrån vad den omfattar och att man inte vet hur man ska gå tillväga för att vara rätt försäkrad. Kunskaperna om de olika trygghetssystemen och försäkringar är tyvärr inte tillräckliga. Därför är det otroligt viktigt att vi fortsätter att förenkla både förståelsen för och hanteringen av våra produkter. För vi vet att trygga människor skapar hållbara samhällen.