Niklas Persson från Ängelholm valde att byta säljjobbet mot logistik-plugg. Som 50-åring tar han examen och ska ut på en osäker arbetsmarknad. För att öka sina chanser tar han nu över Blockets startsida för att nå arbetsgivare.

Byta karriär, mitt i en pandemi, efter 50? – Nu utmanar Blocket ålderismen

Att byta jobb är ett stort steg för de flesta. Men att helt byta yrkesbana, under en pandemi, efter femtio, skulle nog hålla de flesta vakna om nätterna. Nu tar Niklas Persson från Ängelholm över Blockets förstasida i hopp om att hitta ett jobb innan sommaren, då han tar examen.

Centrala Studienämnden, CSN, har 56 år som maxålder för utbetalningar, men redan från och med det år du fyller 47 så minskar antalet veckor som du kan ta studielån. Det är alltså inte bara ålderismen på arbetsmarknaden och kulturella uppfattningar om att vara “för gammal” för att byta yrke som står i vägen för någon som är 50-plus. Även staten bygger trösklar. Så när Niklas Persson från Munka-Ljungby utanför Ängelholm i Skåne under våren 2019 bestämde sig för att lämna yrket som säljare för en framtid inom e-handel och logistik, så krävde beslutet en stor portion mod. Klasskamraterna skulle i många fall vara yngre än hans egna barn.

– Det är som att samhället säger att efter femtio så är det inte lönt att byta yrke, trots att många av oss kommer jobba tills vi är sjuttio. Men jag har bestämt mig för att motbevisa tvivlarna, säger Niklas Persson, som var en av tusen sökande till möjligheten att ta över Blockets förstasida för sitt ändamål.

På måndag tar Niklas åter modet till sig och söker jobb med hela Sveriges befolkning som vittne när han som andra privatperson någonsin tar över Blockets förstasida som en reklamplats för sig själv. Han vill testa om en femtioåring, som pluggat logistik, kan landa ett jobb, mitt i en pandemi?

På Blocket kommer Niklas Persson presentera sig själv, sina erfarenheter från tidigare yrkesliv, och de drömmar han har för framtiden. Där når han potentiellt fem miljoner besökare på en vecka. Han vill använda tiden i det digitala rampljuset för att förmedla att en högre ålder är en potentiell fördel för arbetsgivare:

– Mina barn är tonåringar, två har flyttat hemifrån, det ger mig en flexibilitet många saknar. Att byta bana är en nytändning för mig. Det skapar en enorm drivkraft som många yngre har svårt att matcha – de kan lockas av annat men jag vet precis vad jag vill. Dessutom tar jag med mig massor av erfarenhet från min tidigare karriär, säger han.

Bildtext:
Bildtext: Niklas Persson matar hästarna på gården i Munka-Ljungby utanför Ängelholm.

Blocket vill utmana ålderismen

Redan 2012 visade en statlig utredning att åldersdiskrimineringen i arbetslivet är omfattande. Forskarna, Magnus Carlsson, Linnéuniversitetet och Stefan Eriksson vid Uppsala universitet har i studier visat att man redan i 40-års ålder börjar väljas bort av potentiella arbetsgivare.

Matilda Adelborg, Presskommunikatör på Blocket, berättar att man på bolaget vill bidra till en värld med massor av möjligheter, för alla. Att motverka ålderism på arbetsmarknaden är ett sätt att jobba för det man tror på. Genom att erbjuda Niklas möjlighet att synas på startsidan med sin presentation för potentiella arbetsgivare vill Blocket få fler företag att reflektera över den perfekta kandidaten.

– Det finns många fördomar om äldre på arbetsmarknaden, en är att äldre är mindre digitalt kunniga. I mina ögon är det där bara trams, ta Niklas som exempel. Han har studerat på distans med datorn som verktyg i över ett år utan några som helst problem. Vi har en kompetensbrist på arbetsmarknaden samtidigt som många talanger sitter hemma, hindrade av ålderismen de möter, säger Matilda Adelborg, Presskommunikatör på Blocket.

Arbetsgivare i behov av en person med kompetens inom logistik kan via Blockets förstasida komma i kontakt med Niklas Persson, som tar över sajten under kommande vecka.

Faktaruta:

Namn: Niklas Persson
Ålder: 50, fyller 51 i sommar.
Yrke: Studerar Internationell Logistiker/Speditör med inriktning Digitalisering vid Hermods Yrkeshögskola.
Stad: Munka-Ljungby
Familj: Hustru och fyra vuxna barn.
Fritidsintressen: Niklas delar Mountainbike & Downhill-intresse med sin son. Han är även en stor hi-fi-entusiast. Favoritbandet är Simple Minds.
Övrigt:
Tar över Blockets förstasida för att hitta ett jobb efter examen.

Bildtext:
Niklas Persson ser sin ålder som en styrka på arbetsmarknaden. "Jag tar med mig massor av erfarenhet från min tidigare karriär."

Niklas Perssons CV:

1998 - 2006 Drift och nätverkstekniker.
Utbildare i butiksdatasystem. Konsult vid implementering av tid och lönesystem på Skånes större sjukhus.

2006 - 2019 Försäljare
Sålde fordon gentemot olika branscher. Såsom park/grönytemaskiner, bilar, motorcyklar och entreprenadmaskiner.

2019 - 2021 (Examen) Skolar om sig till Logistiker/Speditör
Utbildning Hermods yrkeshögskola. Internationell logistiker/speditör med inriktning digitalisering.

För mer information kontakta:

Matilda Adelborg, Presskommunikatör på Blocket.
E-post: matilda.adelborg@blocket.se

Information till redaktionen:

Den 12 april öppnade Blocket möjligheten för privatpersoner att ta över förstasidan i ett syfte de väljer själva; både köp- och sälj, oväntade förfrågningar och önskemål kan publiceras så länge de ryms inom plattformens regelverk.

Niklas Persson är den andra privatpersonen att få ta över förstasidan och den enda som fått möjlighet att söka jobb via sajten (i vanliga fall kan du bara svara på platsannonser). Han valdes eftersom hans önskemål om att använda exponeringen inför Blockets fem miljoner besökare kändes angelägen efter ett år av pandemi. Att mitt i detta byta yrke, senare i livet, och vara isolerad, kändes som orättvisa förutsättningar på en redan tuff arbetsmarknad. Genom att upplåta förstasidan åt Niklas att presentera sig för Skåne-regionens logistikföretag hoppas Blocket att tiden i det digitala rampljuset ska bli början på något stort.

Intervjuer
Niklas Persson ställer gärna upp på intervjuer om varför han sökte om att ta över Blocket för att söka ett jobb, om att våga byta karriär senare i livet, och om reaktionerna från vänner och familj. Vänligen kontakta Matilda Adelborg på Blocket för att få kontaktuppgifter.