Andrahandshyrorna i Stockholm står stilla när Blocket Bostad summerar 2021, samtidigt rusar de i andra delar av landet.

Här ökade andrahandshyrorna mest 2021 – ny statistik från Blocket

Norrköping toppar listan över de storstäder där andrahandshyrorna steg mest förra året. Det visar Blocket Bostads hyresrapport. En lägenhet i Norrköping blev nästan 7 procent dyrare under 2021 jämfört med året innan. I städer som Göteborg, Uppsala och Örebro har priserna däremot stått helt stilla.

Medianhyran för en lägenhet i Sverige har gått upp med 0,6 procent under 2021. Från 8 950 kronor i månaden till 9 000. En etta har blivit hela 7 procent dyrare under samma period och kostar nu 7 500 kronor i medianhyra. Det visar hyresrapporten där Blocket Bostad kartlägger hyrorna på andrahandsmarknaden.

Hur lägenhetshyrorna utvecklats skiljer sig dock åt mellan städerna. Norrköping är den storstad där hyrorna ökade mest, här steg medianhyran med nästan 7 procent under 2021. I städer som Göteborg, Uppsala och Örebro stod hyrorna istället stilla.

– I de stora städerna ser vi en ganska blandad utveckling. I städer som Norrköping och Linköping ser vi tydliga uppgångar medan våra allra största städer Stockholm och Göteborg faktiskt hade stillastående eller nästintill stillastående hyror, säger Ebba Rosencrantz, pressansvarig på Blocket.

Medianhyrorna i Sveriges 10 största städer
– här ökade priserna mest under 2021

1. Norrköping, medianhyra 7 600 kr, upp 6,7 procent
  2. Linköping, medianhyra 8 000 kr, upp 5 procent
  3. Västerås, medianhyra 8 390 kr, upp 4,6 procent
  4. Jönköping, medianhyra 7 292 kr, upp 1,3 procent
  5. Malmö, medianhyra 9 000, upp 1,1 procent.
  6. Helsingborg, medianhyra 8 300 kr, upp 0,8 procent
  7. Stockholm, medianhyra 12 527 kr, upp 0,2 procent
  8. Göteborg, medianhyra 10 000 kr, 0 procent
  9. Uppsala, medianhyra 8 500 kr, 0 procent
  10. Örebro, medianhyra 7 025, 0 procent

Medianhyrorna för ettor i landets 10 största städer
– här ökade priserna mest under 2021

1. Norrköping, medianhyra 5 784 kr, upp 10,1 procent
  2. Västerås, medianhyra 6 700 kr, upp 9,3 procent
  3. Malmö, medianhyra 7 000 kr, upp 7,1 procent
  4. Uppsala, medianhyra 7 500 kr, upp 6,7 procent
  5. Linköping, medianhyra 5 695 kr, upp 3,4 procent
  6. Göteborg, medianhyra 8 100 kr, upp 1,2 procent
  7. Stockholm, medianhyra 10 591 kr, upp 0,9 procent
  8. Helsingborg, medianhyra 6 000 kr, upp 0 procent
  9. Jönköping, medianhyra 5 200 kr, upp 0 procent
  10. Örebro, medianhyra 4 903 kr, ner 1 procent

Hela hyresrapporten (PDF) hittar du under bifogad filer i Blockets nyhetsrum.

Här hittar du tidigare publicerade hyresrapporter: https://support.bostad.blocket.se/hc/sv/articles/4410127579665-Hyresrapporten-fr%C3%A5n-Blocket-Bostad