Elbilsförsäljning ökar på begagnatmarknaden

Högtryck för elbilar på Blocket i november

Elbilsförsäljningen har verkligen tagit fart på begagnatmarknaden. Under november publicerades 260 procent fler elbilar än under samma period förra året. Priserna skjuter i höjden ändå på grund av rekordhög efterfrågan. Sett till hela begagnatmarknaden har den också fått ett uppsving under året, något som inte minst syns på prisnivån. Under november gick medianpriset upp med 21 procent på de publicerade annonserna på Blocket.

Elbilarna är på frammarsch och begagnatmarknaden växer för var dag. Under november publicerades 260 procent fler elbilar än under november 2019 på Blocket, Sveriges största marknadsplats för bilar.

– Elbilarna har kommit starkt, något som inte minst märktes under november månad som var den starkaste hittills i år. Priserna på begagnade elbilar skjuter i höjden och efterfrågan är rekordhög. Allt fler får upp ögonen för elektrifierade fordon och i en ny undersökning* svarar var sjätte att de vill skaffa elbil nästa gång de köper bil, säger Henrik Littorin, marknadsplatsdirektör för Fordon på Blocket.

Pandemin haft stor inverkan på svenska bilkonsumenter i allt från körmönster till köpmönster. Svenskarna surfar mer än någonsin tidigare och Blocket har kunnat se trafikrekord flera månader i rad. Varje vecka har Blocket fordon cirka 10,7 miljoner besök.

Ökat köptryck har lett till att prisnivån gått upp, med totalt 21 procent under november månad, jämfört med samma period i fjol. Mest har priserna på miljöbränsle/hybrid gått upp, 28 procent, följt av bensin, 25 procent, elbil 18 procent medan dieselpriserna varit oförändrade.

Mest sålda bilarna på Blocket i november 2020:

Bilmodell, Medianpris, Median årsmodell

1. Volkswagen Golf, 120 000, 2015

2. Volvo V70, 49 000, 2008

3. Volkswagen Passat, 137 400, 2015

4. BMW 3-serien, 139 000, 2012

5. BMW 5-serien, 228 700, 2016

6. Volvo V60, 229 800, 2018

7. Volvo XC60, 264 900, 2017

8. Audi A4, 99 000, 2012

9. Audi A6, 185 000, 2014

10. Volkswagen Caddy, 95 000, 2014

Snabbast privatsålda bilarna på Blocket i november 2020:

Bilmodell, Medianpris, Median årsmodell

1. Volkswagen Caddy, 35 000, 2009

2. Volvo XC70, 71 500, 2008

3. Volkswagen Polo, 29 500, 2008

4. Kia Cee'd, 49 000, 2011

5. Peugeot 206, 12 500, 2004

6. Renault Clio, 19 900, 2006

7. Skoda Fabia, 19 900, 2007

8. Toyota Avensis, 25 000, 2006

9. Volvo V70, 29 000, 2006

10. Volvo V50, 29 500, 2007

Bilmärkena med flest visningar på Blocket i november

1. Volvo

2. Volkswagen

3. BMW

4. Audi

5. Mercedes-Benz

6. Ford

7. Toyota

8. Saab

9. Skoda

10. Renault

Bilmodellerna med flest visningar på Blocket i november

1. BMW 3-serien

2. Volvo V70

3. Volkswagen Golf

4. BMW 5-serien

5. Volkswagen Passat

6. Volvo XC60

7. Audi A6

8. Audi A4

9. Mercedes-Benz E-klass

10. Volvo V60

*Vilken typ av bil vill du ha nästa gång du skaffar/byter bil?

• Hybridbil: 26 %
  • Bensindriven bil: 19 %
  • Elbil: 15 %
  • Dieselbil: 11 %
  • Gasbil: 1 %
  • Osäker/vet ej: 18 %

Om undersökningen
Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsföringsföretaget YouGov. Under perioden 29 oktober - 2 november 2020 har sammanlagt 1515 intervjuer via internet genomförts med kvinnor och män 18+ i Sverige som har körkort för personbil (behörighet B) varav 1129 äger en bil idag.