Köldknäpp ger högtryck på vinterprylar på Blocket: "Rekordstort intresse"

Köldknäpp ger högtryck på vinterprylar på Blocket: "Rekordstort intresse"

Den senaste tidens vinterväder har gjort suget efter vinterprylar såsom slalomskidor, längdskidor och pulkor rekordstort på marknadsplatsen Blocket. Längdskidor är exempelvis det fjärde mest sökta just nu.

– Det var länge sedan vi såg så här stort intresse för vintersport, säger Annette Karlberg, marknadsplatsdirektör för köp & sälj på Blocket.

Enligt SMHI är det snö i stora delar av landet och har så varit den senaste tiden. Och vintervädret ser ut att hålla i sig ett tag till. Det kalla vädret, i kombination med pandemin och ett stundande sportlov har gjort att intresset för vintersportprylar är på toppnivåer på Blocket.

Längdskidor är just nu det fjärde mest eftersökta på Blocket. Jämfört med föregående vecka är det 108 procent fler som söker efter längdskidor. Även slalomskidor och skridskor ligger på topp 10-listan. Den senaste veckan (1-8 februari) har 73 procent fler längdskidor utannonserats än samma period föregående månad. Jämfört med föregående år är det hela 485 procent fler annonser. Trots fler annonser har svenskarnas längtan efter längdskidor pressat upp priserna med hela 19 procent i februari. Medianpriset för ett par längdskidor är just nu 500 kronor.

– Tittar vi de senaste fem åren har vi inte sett något liknande när vi tittar på en isolerad vecka. Intresset att komma ut i vintervädret och aktivera sig har varit exceptionellt, säger Annette Karlberg, marknadsplatsdirektör för köp & sälj på Blocket.

I flera delar av landet råder också pulkabrist och pulkabackarna är välbesökta just nu. På Blocket finns det just nu nästan 200 pulkor, snowracer eller kälkar. Men det gäller att vara på hugget.

– Pulkor säljs fort just nu, så ett hett tips är att lägga in en bevakning, och sedan vara aktiv som köpare, tipsar Annette Karlberg.

Svenska Skidförbundets längdchef Daniel Fåhraeus kommenterar det stora intresset för längdskidor på Blocket:

– Härligt och hållbart att längdskidor toppar sökningarna på Blocket! De förutsättningar som råder, med snö i stort sett i hela landet, är bland de bästa på många år, säger Daniel Fåhraeus, Svenska Skidförbundets längdchef.

– Att åka skidor i fina spår med solen i ansiktet och vinden i ryggen är mindfulness i sin bästa form och ju fler som rör på sig på skidor ute i naturen desto bättre blir folkhälsan. Sociala media flödar av bilder på människor i vackra miljöer och aktiviteterna i spåren i storstäder vittnar om ett otroligt intresse. Många som provar upptäcker tjusningen och inser att utvecklingskurvan är ganska snabb. Nu finns så många nya skidor som inte kräver vallning – vilket gör insteget ännu lättare, fortsätter Fåhraeus.

Daniel Fåhraeus avslutar med en uppmaning:

– Jag uppmanar alla att ta chansen ut i spåren och testa. Bättre än så här blir det inte, säger han.

Mest sökt i kategorin Vintersport på Blocket (1-8 februari 2021)

1.Längdskidor

2.Slalomskidor