Köp och sälj för 192 miljarder på Blocket 2009

Blockets årsstatistik visar att svenskarna köper och säljer som aldrig förr. Under 2009 ökade antalet annonser på Blocket med 9 % och totalt annonserades det ut varor till ett värde av 192 miljarder kronor, vilket motsvarar 6,4 % av Sveriges BNP*.Svenskarna har annonserat ut varor till ett värde av 192 miljarder kronor 2009, det är en minskning med 0,7 % från 2008. Trots denna minskning så motsvarar handeln på Blocket en ökande andel av Sveriges BNP 2009.

– Det minskade värdet på de varor som annonserats ut 2009 är en tydlig spegling av konjunkturen och förklaras främst av en minskad bilförsäljning under 2009, säger Blockets marknadschef Anna Björklund.

Den svenska nybilsförsäljningen minskade enligt branschorganisationen Bil Sweden med 16 % 2009 jämfört med 2008. Det har gjort att också handeln med begagnade bilar har minskat. Det märks direkt på Blocket som har en stor andel av andrahandsmarknaden för bilar.

– Samtidigt som vi ser en minskning inom bilkategorin så ökar andra kategorier kraftigt. De som ökat mest är möbler & heminredning, kläder och barnartiklar, säger Anna Björklund.

2009 har Blocket slagit både annons- och trafikrekord och antalet annonser har ökat med 9 % jämfört med 2008. En undersökning som Synovate genomfört i november 2009 visar att nästan 7 av 10 svenskar nu har köpt eller sålt något på Blocket.

– För första gången ser vi också att alla åldersgrupper föredrar att köpa och sälja begagnat på Blocket framför radannonsering i en tidning, säger Anna Björklund.
– Vi ökar i alla åldersgrupper, och det är extra kul att även 60-plussarna nu har hoppat på Blockettåget.

Huvudskälen till att försäljningen på Blocket har ökat de senaste åren är främst att det är enkelt, lättillgängligt och mer accepterat i samhället att köpa och sälja begagnat. Det visar en undersökning som Blocket har genomfört i samarbete med Cint 2009.

– Det är smart både för plånboken och för miljön att köpa och sälja begagnat, alla vinner på det, säger Anna Björklund.
– Vi går alltmer mot ett köp-, slit- och säljsamhälle med en ökad miljömedvetenhet.

Men det gäller att vara snabb om man ska fynda. Synovateundersökningen visar att 20 % av alla varor som annonserats ut av privatpersoner säljs inom ett dygn.

Landets flitigaste annonsörer under 2009 finns i norr och söder. Norrbotten, Jämtland och Skåne toppar listan med 59 annonser per 100 invånare. I dessa regioner annonserades det ut varor för cirka 23 000 kronor per person.

*BNP 2009 är baserat på Konjunkturinstitutets uppskattning från december 2009.

Topplista flitigaste annonsörer 2009
Annonser per 100 invånare

1. Norrbotten, Jämtland, Skåne - 59
2. Örebro - 58
3. Dalarna, Stockholm - 54
4. Västerbotten, Västernorrland - 53
5. Gävleborg, Värmland - 51

Topplista det som sålt snabbast 2009

1. TV-spel
2. Bilstereo
3. Datortillbehör & Program
4. Mobiltelefoner
5. Foto & Videokameror
6. Evenemangsbiljetter
7. Vitvaror
8. Bilbarnstolar
9. A-traktor
10. Bärbar dator

Om Blocket Blocket är Sveriges största köp- och säljmarknad och grundades 1996. Enligt en undersökning genomförd av Synovate, november 2010, har 7 av 10 svenskar och 9 av 10 barnfamiljer köpt eller sålt någonting på Blocket. Blocket är Sveriges tredje största sajt med ca 4 miljoner unika besökare/vecka.