Den begagnade julen 2014: Var femte svensk känner sig pressad att köpa många julklappar

Konsumtionen runt jul spås öka i år igen. En undersökning som Blocket låtit genomföra tillsammans med HUI Research visar att personer med barn räknar med att spendera 3 612 kronor var på julklappar i år, vilket resulterar i cirka 10 julklappar under granen. Samtidigt vet vi sedan tidigare att barn i Sverige i snitt har mer än 500 leksaker.

­– Barn i Sverige har otroligt mycket leksaker och vår undersökning visar att de flesta barn bara leker med hälften av sina leksaker. Man kan ju fråga sig om vi verkligen behöver fylla på barnrummen med ännu fler prylar, säger Annette Karlberg, presschef på Blocket.

Enligt samma undersökning uppger nästan var femte svensk att de känner press från andra att köpa många julklappar. Dessa förväntningar kan leda till att föräldrar köper julklappar som de egentligen inte har råd med. I storstäderna upplevs pressen som starkast och där planerar mer än var femte att belåna sig för att ha råd med sina julklappar. Samtidigt instämmer 7 av 10 i att det vore skönt med mindre konsumtionshets under jul.

Blockets leksakskategori har som störst utbud under december – luttrade föräldrar som rensar ut innan påfyllning eller de som behöver stadga sin kassa? Ändå kan endast 4 procent tänka sig att köpa begagnade leksaker i julklapp. Det strider mot uppgiften att bara en liten del uppger att de tror att barnen skulle bli besvikna för begagnade julklappar.

– Vi vuxna behöver ta vårt ansvar och överföra hållbara konsumtionsmönster till yngre generationer. Julen är ett perfekt tillfälle. Stå emot hetsen och köp varannan begagnat. Om du köper nytt välj saker av god kvalitet som barnet kan få glädje av länge och som även går att sälja vidare, säger Annette Karlberg.

Tips på andra hållbara klappar:

• En upplevelse – till exempel konsert- eller teaterbiljetter, en danskurs etc.
  • En välgörenhetsgåva till en miljö, bistånds - eller människorättsorganisation – det kan även leda till ett intressant samtal med lite äldre barn
  • Något du tillverkat själv – barn har redan vanan, men även vuxna kan skapa något till sina barn.

Se föräldrar och barn resonera kring begagnade julklappar: https://www.youtube.com/watch?v=bhcsTBIZ2xk&list=PL0Lt_6wL8Fc1znO3bdOjmjpuPtGOMmvi2