Ett gemensamt första spadtag till nya äldreboendet i Fisksätra

Bygget av nya äldreboendet i Fisksätra i gång

I förra veckan togs det högtidliga första spadtaget till det som bland annat ska bli Blomsterfondens nya äldreboende i Fisksätra. I spaden höll kommunstyrelsens ordförande Mats Gerdau, mötesplatsbesökare Anna-Lena och Stena Fastigheter Stockholms vd PG Sabel.

Äldreboendet är en del av Stena Fastigheters projekt Saltsjösten i Fisksätra Entré och kommer att rymmas på 5 630 kvm. Hela 84 vård- och omsorgslägenheter med heldygnsomsorg och service kommer det att bli och inflyttning påbörjas preliminärt under våren 2024.

Här planeras en härlig takterrass samt förskola i bottenplan där tanken är att möten mellan äldre och yngre generationer kan berika både de äldres och yngres tillvaro och skapa en positiv stämning präglad av trygghet, gemenskap och närhet. Projekt Saltsjösten omfattar även bygget av 40 välplanerade hyresrätter i storlekar mellan 1 till 4 rum och kök.

Bilden: Överst fr. vänster Stena Fastigheter Stockholms vd PG Sabel, Blomsterfondens vd Ulf Thörnevik och vård- och omsorgschef Christel Haglund samt Victor Kilén, stadsdirektör i Nacka kommun.

Fakta om Blomsterfonden

Blomsterfonden är en ideell förening som arbetar för hem och vård åt äldre. Föreningen erbjuder trygga, funktionella boenden med service samt vård och omsorg i olika boendeformer.
Idag har Blomsterfonden fem seniorboenden med social verksamhet och service, tre äldreboenden och en egen hemtjänst. Etableringen i Fisksätra blir därmed det fjärde äldreboendet.

Fakta om Stena Fastigheter:

Stena Fastigheter äger drygt 2500 lägenheter i Fisksätra, Nacka. I Fisksätra kraftsamlar Stena Fastigheter genom att både bygga nytt och förvalta det som finns. Fram till 2030 kommer det att pågå omfattande renoveringar av befintligt bestånd samt nyproduktion av bostäder, äldreboende och förskola. Här planeras för såväl hyres- som bostadsrätter i Fisksätra entré.

För mer information och kontakt:

Blomsterfonden:

Ulf Thörnevik, vd Föreningen Blomsterfonden, 070-191 42 45 eller ulf.thornevik@blomsterfonden.se

Christel Haglund, vård- och omsorgschef, stf vd, 070-190 21 74 eller christel.haglund@blomsterfonden.se

Stena Fastigheter:

Caroline Pettersson, marknad- och kommunikationsansvarig, 070 789 60 73 eller caroline.pettersson@stena.com