Unikt samarbete mellan ideella vårdgivare - krafttag för en inkluderande arbetsplats inom äldreomsorgen

Hur kan man arbeta med interkulturell dialog, kompetensutveckling och likabehandling i en mångkulturell arbetsmiljö, för att stärka omsorgsarbetet och det hälsofrämjande arbetet? Fem ideella vårdgivare inom äldreomsorgen i Storstockholm kommer under 2009 gå ihop för att kartlägga kompetensutvecklingsbehovet inom områdena likabehandling och antidiskriminering.

De fem vårdgivarna har tilldelats medel från Europeiska Socialfonden (ESF) till att utföra en förprojektering för att tillsammans driva ett projekt som förankrar likabehandling och antidiskriminering på arbetsplatserna. Med sammanlagt 1160 anställda gör man en gemensam kartläggning av hur kompetensutvecklingsbehovet ser ut. För genomförandet har ESF tilldelat vårdgivarna 468242 kronor.

Vårdsektorn är en mångkulturell arbetsmiljö vilket ställer särskilda krav på verksamheterna.

- Vi vill arbeta med detta för att ta tillvara på arbetskraft och skapa en gemensam värdegrund. Som ideella vårdgivare vill vi vara ett föredöme i arbetet för ett inkluderande arbetsliv, säger Christel Jansson, representant för Föreningen Blomsterfonden som är projektägare.

Projektet ska ha strategisk påverkan genom utveckling av lättillgängliga metoder för konkret likabehandlingsarbete och interkulturell dialog.

Att arbeta med likabehandlande och antidiskriminering innebär också att arbeta för en hälsofrämjande arbetsmiljö. I en god arbetsmiljö minimeras sjukfrånvaro och personalomsättning. Det stärker även kompetensen hos medarbetarna. Målet är ytterst att den mångkulturella arbetsplatsen leder arbetet med att skapa arbetsmiljöer fria från trakasserier och diskriminering.

- Genom detta ökar också konkurrenskraften som ideella vårdaktörer, som är viktig för mångfalden inom svensk omsorg, säger Christel Jansson.

Föreningen Blomsterfonden, Stockholms Borgerskap, Sällskapet Vänner till Pauvres Honteux, Röda Korsets sjukhus, och Stora Sköndal

För ytterligare information, kontakta:
Margareta Tham, projektledare, tel: 073-65 00631
Christel Jansson, Föreningen Blomsterfonden, tel: 070-208 42 51