Mångfalden av pelargoner är enorm!

​Vi guidar dig rätt i pelargondjungeln!

Pelargon är i Sverige ofta förknippad med romantiska rosa Mårbackapelargoner i köksfönstret eller läckert röda utplanteringspelargoner på terrassen. Men det finns en otrolig mångfald av sorter, färger, blom- och bladformer med olika växtsätt och storlekar. Det finns färgnyanser från vitt till rött och alla upptänkliga rosa-lila-cerise-orange-aprikos varianter däremellan. Det finns även gula pelargoner liksom tvåfärgade sorter, vissa sorter doftar gott och andra har ett fantastiskt bladverk.

Som konsument kan det vara svårt att veta vilken pelargon man ska välja till vad. Blomsterfrämjandet reder ut begreppen samt bjuder på tips från kunniga pelargonodlaren Maria Lundgren. Maria driver tillsammans med familjen företaget Arvidssons i Fjärås. Här odlas över 100 olika sorters sommarblommor och det finns ca 30 olika pelargoner i sortimentet. Maria har odlat och sett många pelargonsorter genom åren och här är hennes favoriter för olika tillfällen:

Balkongen

Jag vill verkligen rekommendera de nya interspecifika pelargonerna. Det är korsningar mellan häng- och vanliga zonalpelargoner och jag kallar dem de nya superpelargonerna eftersom de är så himla bra! De växer fint och kraftigare, håller en frisk grön färg, är vind och regntåliga och dessutom är blommorna självrensande. Fantastiska sorter finns i Caliente-serien. Jag är också mycket förtjust i Marcada-sorterna ’Pink’ och ’Magenta’.

Ampel

Kärlekspelargonen ’Calliope Dark Red’ eller 2016 års Årets Pelargon ’Caliente Pink’.

Entrékrukan

Här tycker jag att det är fint att göra en samplantering och blanda olika sommarblommor. En bra bas är den vita pelargonen ’Americana White Splash’ som har ett vackert cerise öga. Sorten är fin att kombinera med till exempel cerise Million Bells och vit lobelia.

Gå-bort-present

’Aquarello’ är en babyrosa sort som är som en dröm att få! ’Tango lavender’ är en annan mycket bra sort som alltid är en uppskattad present.

Inomhus

Jag tycker mycket om den ljust violetta sorten ’Violino’. Den växter lite som gammeldags sorter och passar utmärkt både i inglasade uterum, på fönsterbrädan och verandan. Jag är också väldigt förtjust i ’Prins Felix’ som är en vitblommande Mårbackatyp. Det är en vacker gammeldags sort som alltid känns modern!

Marias favorit

I år har jag en ny favorit. Det är ’Calliope XL Pink’ som har ett fantastiskt växtsätt vilket resulterar i superstora runda plantor. Den liknar mycket en gammal sort av hängpelargon som vi odlade för många år sedan och som jag inte sett sedan. För mig är den därför lite nostalgisk.

Marias bästa pelargontips:

Se till att du planterar dina pelargoner så att de är lättskötta! På sommaren ska du kunna njuta av en härlig blomsterprakt utan stor ansträngning. Detta görs bäst genom att välja rejäla planeringskärl och sedan blanda i långtidsverkande gödning i jorden vid plantering. Då behöver du bara vattna pelargonerna och sedan kan du njuta av lata sommardagar.

Vanliga pelargoner och var du använder dem:

Pelargon, Pelargonium zonale-hybrider

Den vanligaste typen av pelargon är zonalpelargon. Det är upprätta sorter med något håriga stammar och blad. Zonalpelargon finns i många typer: vissa är små och kompakta medan andra är buskiga och frodiga. Det finns sorter både med enkla och fyllda blommor och ett nästan outtömligt spektrum av färgnyanser. Ett kännetecken för zonalpelargon är att bladen är märkta med en mer eller mindre distinkt ring. Tack vare den rika blomningen under hela sommaren är zonalpelargonerna extremt populära och passar för plantering i lådor och krukor på balkonger och uteplatser samt för rabatter i trädgårdar och parker. För bästa resultat bör vissna blommor plockas bort.

Hängpelargon, Pelargonium peltatum-hybrider

I motsats till zonalpelargoner har hängpelargoner ofta vaxartade, glänsande blad. Tack vare sitt kaskadlika växtsätt passar hängpelargoner ypperligt till amplar, krukor och balkonglådor. Medan zonalpelargoner kräver att vissna blommor plockas bort för att växten ska se fräsch ut är hängpelargoner ofta självrensande. Överblommade blommor släpper helt enkelt från stjälkarna vilket gör dem särskilt lämpade för personer som gillar överdådig blomning utan att behöva ägna mycket tid att sköta om sina växter. Hängpelargoner finns i ett brett färgspektrum och utbudet av former, från enkla till dubbla blommor, är stort.

Interspecifika: korsning mellan häng- och zonalpelargon

Interspecifika är korsningar mellan hängpelargon och zonalpelargon. Dessa ganska nya sorter har blivit väldigt populära, eftersom de har fått positiva egenskaper både från häng- och zonalpelargon. De blommar rikligt, är tåliga och väderbeständiga, lättskötta samt extremt mångsidiga. Interspecifika hybrider kan användas både till balkonglådor, krukor och i rabatter och blommar oavsett om sommaren är solig och varm eller regnig och kall. Perfekt för svenska somrar!

Brokbladiga sorter

Brokbladiga pelargoner odlas huvudsakligen för sina tjusiga blads skull. Färgerna på bladen varierar från grönt och gult till brunt eller vitt. Många brokbladiga pelargoner har ganska oansenliga blommor och de passar ypperligt till samplanteringar med andra sommarblommor. De flesta brokbladiga pelargoner tillhör zonale, även om de också kan vara peltatum eller doftpelargoner.

Engelsk pelargon

Engelsk pelargon har stora, intensivt färgade blommor, ofta med ett mörkt centrum, och de blommar rikligt redan tidigt på våren. Odlade i England som krukväxter på 1700-talet, föredrar dagens engelska pelargoner fortfarande en plats inne. I motsats till häng-, zonal- och andra utomhuspelargoner blommar denna art inte på sommaren, utan snarare efter en kall period på våren. Idag finns det också moderna sorter som blommar under sommarmånaderna. Dessa kan planteras utomhus, men de kräver att de är skyddade mot regn och vind. Engelska pelargoner har stora, något håriga, njurformade blad och mycket stora blommor. De kan övervintra på en sval, solig plats i huset. Perfekta för fönsterbrädan.

Änglapelargoner

Änglapelargoner påminner lite om de engelska men de har till storleken mindre blommor och blad. Bladen är oftast lite krusiga och blommorna är många. Den vilda arten Pelargonium crispum är förmodligen en av dem som varit inblandad i korsningarna. I motsats till engelskpelargon är änglapelargon en idealisk balkong- och rabattväxt. Ofta blir änglapelargonerna inte mer än 20-30 cm höga men de finns i många olika färger och former.

Doftpelargoner

Under de senaste åren har doftande pelargoner blivit alltmer populärt. I jämförelse med många andra pelargoner har de relativt små och mindre pråliga blommor. Men vid den minsta bris eller den lättaste beröringen släpper bladen en intensiv arom. Doft-pelargoner kan ha ett antal olika dofter, från ros till persika, citron och apelsin till mint, cola, kokosnöt och choklad. Dofterna varierar beroende på den kemiska sammansättningen av eteriska oljor som produceras i växtens blad. I naturen tjänar oljorna till att skydda växten mot skadedjur och parasiter. Doftpelargoner kan därför till viss del skydda mot myggor och andra insekter. Doftpelargoner fungerar även ypperligt ute på en balkong eller terrass.

Trots sin mångfald ger de europeiska sorterna endast en liten inblick i pelargonernas världsomspännande biodiversitet. Hittills har mer än 1000 sorter registrerats och det finns cirka 280 vilda arter. Endast i Sydafrika, pelargonens hemland, finns det mer än 250 olika pelargonarter!

Så om du fortfarande är osäker på vilken sort som passar just ditt behov - fråga i din lokala trädgårdshandel!

Pelargonium for Europe är ett marknadsföringsinitiativ som grundades av de europeiska pelargonförädlarna Dümmen Orange, Elsner PAC, Florensis / P. van der Haak Handelskwekerij, Geranien Endisch och Selecta One 2016. Syfte är att främja långsiktig pelargonförsäljning i Europa. Projektet Pelargonium för Europa drar igång 2017 med olika aktiviteter i nio europeiska länder.