Gå direkt till innehåll
Hösten är bästa tiden att plantera. Dags för Stora Planteringsveckan 5-13 september. Foto: Sofia Ernerot

​Hösten är bästa tiden att plantera – dags för Stora Planteringsveckan

Hösten är bästa tiden för att plantera växter. Ändå är det våren som traditionellt sett varit den stora planteringsperioden. Nu vill trädgårdsbranschen slå ett slag för ökad kunskap om höstplantering genom Stora Planteringsveckan som inleds lördag 5 september.

- Hösten har länge varit årets stora planteringstid för både trädgårdsmästare och professionella trädgårdsanläggare. Nu är det dags att också privatpersoner får ta del av den här kunskapen, säger Andreas Karlsson som är inköpschef på Blomsterlandet.

Hösten – bästa tiden för plantering

Hösten är den tid på året som det är lättast att lyckas med sina planteringsprojekt för de allra flesta växter, som buskar, träd, perenner, rosor och klätterväxter.

- Under hösten är det i regel fuktigt och växterna slipper att stressas av brännande sol och torrperioder. De kan i lugn och ro satsa på att utveckla sina rötter och etablera sig på sin växtplats, vilket gör att du vinner tid jämfört med en vårplantering och får en större planta redan första säsongen. Dessutom krävs mindre vattning.

Höstplantering frigör tid till våren

Men förutom att det är en gynnsam tid för växterna att sättas i jorden har hösten ytterligare en fördel som inte är att förakta.

- Det är i regel så mycket annat som ska hinnas med på våren. På hösten är det lugnare. Varför inte ta vara på den tiden för att istället kunna njuta mer av den kommande våren?

Stora Planteringsveckan pågår 5-13 september

Stora Planteringsveckan lanserades häromåret av trädgårdshandeln som ett årligen återkommande butiksevent med start första lördagen i september. Aktiviteten pågår över två helger. I år är det 5–13 september som gäller. Inspiration, kunskap och odlarglädje står på programmet. Det kommer att vara aktiviteter i alla Blomsterlandets 61 butiker lördag den 5 september med bland annat möjlighet att plantera sin höstkruka på plats och poängpromenad för både barn och vuxna. Passa gärna på att fråga om höstgödsling och om att så gräsmatta.

Så arbetar Blomsterlandet under corona-situationen

Våra butiker är öppna som vanligt och vi gör allt vi kan för att det ska kännas tryggt för såväl kunder som medarbetare. Vi följer Folkhälsomyndigheten rekommendationer för att bidra till minskad smittspridning. Vi undviker schemalagda aktiviteter och vi avstår från att servera smakprover som vi gjort tidigare. Däremot bjuder vi mer än gärna på kunskap och inspiration. Med avstånd till varandra av respekt för varandra.

Växter som passar bra att plantera på hösten:

Buskar, rosor, perenner, träd, klätterväxter, lökväxter – allt kan du plantera i början av september. Rosor, lövfällande träd och buskar, klätterväxter och perenner kan du dessutom fortsätta plantera till långt in på hösten, ända tills tjälen går i jorden. Blir det ingen tjäle kan du plantera på vintern också.

Fotografier

Foton finns att ladda ner på https://www.storaplanteringsveckan.se/press/

Ämnen

Blomsterlandet är en svensk växtkedja med 61 butiker från Malmö i syd till Luleå i norr. Vi erbjuder ett brett sortiment av såväl växter och tillbehör för hem och trädgård. Dessutom är vår e-handel öppen dygnet runt.

Genom en kombination av kunskap, inspiration och högt engagemang erbjuder Blomsterlandet ett prisvärt utbud med hög kvalitet där endast fantasin sätter gränserna. Våra inköp sker oftast direkt från odlaren och i möjligaste mån med svenskodlade växter från lokala odlare.

Annika Risberg

Presskontakt Informationsansvarig

Växtglädje nära dig

Blomsterlandet är en svensk trädgårdskedja med 63 butiker från Malmö i syd till Luleå i norr. Vi erbjuder ett brett sortiment av växter och tillbehör för hem och trädgård. Dessutom är vår e-handel öppen dygnet runt.

Blomsterlandet
Metodvägen 4, Box 116