Gå direkt till innehåll
Det är hyacinten som toppar listan med julstjärna som god tvåa. Fast snart kanske julstjärnan får se sig slagen av amaryllisen. Rumsgranen är en ny favorit men den har inte tagit sig in på tio-i-topp-listan ännu.

Julens blommor - här är favoriterna

Julen och den rätta julstämningen förknippas mycket med växter. Men vilka är de stora favoriterna bland våra gröna och blommande vänner denna storhelg? Vi har listan.

Det är hyacinten som toppar listan över de mest sålda växterna under julsäsongen. Det är kanske inte helt förvånande eftersom hyacinten är så pass liten att man gärna köper flera åt gången.

På andra plats på listan över julens favoriter kommer julstjärnan, följd av amaryllis.

- Julstjärnan är en stadig favorit, men vi ser att amaryllisen är en stark kandidat med en mer uppåtgående trend. Om trenden håller i sig kommer de här två att byta plats med varandra på listan om ett par år. Vi ser också en stor ökning av amaryllis som snittblomma, säger Patrik Lindgren som är försäljningschef på Blomsterlandet.

En bubblare på listan är annars julrosen som är på stark frammarsch. Men den växt som ökar mest i popularitet har inte tagit sig in på listan. Inte ännu i alla fall. Det är rumsgranen som fick raketfart i försäljningen för två säsonger sedan och verkar ha hittat en plats i de svenska hemmen.

På topplistan finns däremot en annan grön favorit, den konformade ädelcypressen. Andra klassiker på listan är azalea, ros och tulpan.

- Tulpanen är populär under julen men får ännu mer fart efter nyår. Då vill många skapa vårkänsla där hemma och det gör man gärna med krispiga tulpaner i härliga pasteller. Till jul är det framför allt rött och vitt som gäller färgmässigt, och det gäller i princip alla blommande växter.

En annan tradition som står sig är julgruppen som fortsätter att vara en stor produkt. Liksom julgranen.

- Den traditionella rödgranen är fortfarande störst om man ser till antalet sålda, men vi ser att den mer exklusiva kungsgranen definitivt är här för att stanna. En del kunder prioriterar doften från rödgranen medan andra föredrar den mer Disney-lika kungsgranen.

Tycker man det är ett jobbigt moment att transportera hem julgranen man köpt i sin butik går det att beställa med hemleverans från Blomsterlandets e-butik. Än så länge gäller det leveranser inom Göteborg, Karlstad respektive Stockholm.

Julens favoriter:

1. Hyacint

2. Julstjärna

3. Amaryllis (i kruka)

4. Tulpaner

5. Rosor

6. Azalea

7. Julros

8. Höstglöd (Kalanchoe Calandiva)

9. Ädelcypress (Ellwoodii)

10. Amaryllis (i snitt)

(Topplistan baseras på antal sålda växter hos Blomsterlandet under perioden vecka 47-52 år 2017).

Ämnen

Blomsterlandet är en svensk butikskedja med 59 enheter från Malmö i syd till Luleå i norr. Vi erbjuder ett brett sortiment av såväl växter och tillbehör för hem och trädgård. Dessutom har Blomsterlandet en e-handel som är öppet dygnet runt. Dina växter – vår passion

Blommor berör i alla typer av sammanhang. Genom en kombination av kunskap, inspiration och högt engagemang erbjuder Blomsterlandet ett prisvärt utbud med hög kvalitet där endast fantasin sätter gränserna. Våra inköp sker oftast direkt från odlaren utan onödiga mellanhänder och i möjligaste mån med svenskodlade växter från lokala odlare.

Annika Risberg

Presskontakt Informationsansvarig

Växtglädje nära dig

Blomsterlandet är en svensk trädgårdskedja med 63 butiker från Malmö i syd till Luleå i norr. Vi erbjuder ett brett sortiment av växter och tillbehör för hem och trädgård. Dessutom är vår e-handel öppen dygnet runt.

Blomsterlandet
Metodvägen 4, Box 116