Pressmeddelande -

Blueairs HealthProtect™ tar bort levande SARS-CoV-2-virus i oberoende laboratorietester

Stockholm, 4 juni: Den svenska luftreningsexperten Blueair, med stark position i över 60 länder världen över, bekräftar idag att luftrenaren HealthProtect™ 7400-serien avlägsnar 99,99 procent (se A nedan) av det levande luftburna SARS-CoV-2-viruset i kontrollerade tester genomförda under laboratorieförhållanden med biosäkerhetsnivå 3. Testet har utförts av MRI Global, en oberoende amerikansk icke vinstdrivande forskningsorganisation, i en 0,37m³ stor kammare på levande aerosoliserat SARS-CoV-2-virus. Genom dagens tillkännagivande är Blueairs HealthProtect™ den första luftrenaren från ett av de ledande varumärkena som i test bevisats ta bort SARS-CoV-2-viruset från luften.

• HEPASilent Ultra™ kombinerar elektrostatisk och mekanisk filtrering för att avlägsna 99,97 procent av luftburna partiklar som damm, pollen, mögel (se C nedan) och djurallergener samt 99,99 procent av luftburna virus och bakterier (se D nedan). Teknologin avlägsnar även lättflyktiga organiska föreningar (VOC) och lukter från luften. Jämfört med traditionell HEPA-filtrering, som används i de flesta luftrenare, levererar HEPASilent Ultra™ 50 procent mer ren luft, förbrukar 55 procent mindre energi och med 10 procent lägre ljudnivå (se E nedan).
  • GermShield™ övervakar proaktivt rummet när luftrenaren är i standby-läge och aktiveras automatiskt för att deaktivera virus och bakterier och förhindra tillväxt av bakterier på filtret (se F nedan) med hjälp av ett lågt luftdrag och plasmaladdning. En mild luftström säkerställer att ingen ny bakterietillväxt sker.

För mer information om HealthProtect™ luftrenare besök: https://www.blueair.com/se/healthprotect-family-page.html

För att få veta mer om Blueairs test utfört av MRI Global besök: https://www.blueair.com/se/coronavirus.html

För mer information, kontakta:
Claes Delin: claes.delin@detsthlm.se

Specifikationer ovan:

A - Testad i en 0,37m³ -kammare (13ft³) på en Blueair HealthProtect 7400. Testningen utfördes av ett oberoende tredjeparts laboratorium. Testerna bevisar inte att HealthProtect™ dödar SARS-CoV-2 eller minskar eller förhindrar överföring av COVID-19 smitta.

B - HealthProtect™ är den enda luftrenaren med GermShield™-teknologi där 24/7-skydd avser GermShield™-teknologins nyckelfunktion, som aktiveras när enheten är i standby-läge för att deaktivera bakterier och virus (Staphylococcus albus och MS2 bakteriofag) och förhindra tillväxt av bakterier (Ecoli) som fångas på filtret.

C - Baserat på test av tredje part gällande hastighet för borttagning av små partiklar (0,3-2,5 µm) på under 120 minuter enligt JEM 1467-2015-standarden och pollenpartiklar (7,234 µm) på 30 minuter enligt AHAM AC-1-2019-standarden.

D - Baserat på test av tredje part med GB/T18801-2015 teststandarder för luftburna virus och bakterier (H1N1, Staphylococcus aureus och Esch-erichia coli).

E - Baserat på tester som jämför mekanisk (Blueair SmartFilter) och elektrostatisk filtrering med endast mekanisk (H13-filter) filtrering, vilket ger högre CADR (GB/T18801-2015), lägre ljudnivå (ISO3743) och lägre energiförbrukning (ANSI/AHAM AC-1 ).

F - Testat i filtret på Staphylococcus albus och MS2 bakteriofag (deaktivering) samt Ecoli (för bakterietillväxt).