7 bästa grilltillbehören du behöver!

7 bästa grilltillbehören du behöver!

Vilka grillverktyg behöver man egentligen? I denna guide visar vi sju essentiella och enkla grilltillbehör som hjälper dig att komma igång med grillningen. Oavsett om du är nybörjare eller rutinerad grillare hittar du några av de mest användbara och bästa grilltillbehören i listan nedan!

1) Grilltång och grillspatel
Stabila grillutensilier som du kan plocka upp maten med är A och O när du grillar. Använd en grillspatel och grilltång för att smidigt kunna vända på maten vid behov och säkerställa bästa möjliga grillresultat. Välj en grilltång och en grillspatel med tillräckligt långt skaft så att du inte bränner dig på grillen.

Med en grilltång hanterar du maten som ett proffs.

2) Grillgallerborste
Att hålla grillen ren är viktigt ur både ett hälso- och hygieniskt perspektiv. Det enklaste sättet att rengöra grillen på är med en ordentlig grillgallerborste. Skrubba rent grillgallerna på grillrester och fett så ofta som möjligt, antingen före eller efter grillningen. Ett bra tips är att efter varje grillning ta för vana att sätta grillen på hög värme med locket på i ca 5-15 minuter för att eliminera bakterier.

Då och då bör man även ge grillen en grundlig rengöring. Använd en grillgallerborste för att få bort smuts på grillgaller och kolgaller samt på brännare och flamtämjare för dig som har en gasolgrill. Något som ofta ansamlar grov och envis smuts är botten på grillen så här kan det vara all idé att köpa till en grillskrapa.

3) Grillhandskar
Ett av de bästa grilltillbehören man kan införskaffa är ett par riktigt bra och värmeresistenta grillhandskar. Dessa finns att köpa i flera olika material som läder, mocka, silikon eller tyg. Värt att tänka på är att välja grillhandskar som inte är för klumpiga så att man kan greppa sina grillverktyg utan problem. Samtidigt är det viktigt att grillvantarna är tillräckligt isolerade och värmebeständiga för att kunna flytta exempelvis grillkol eller vedspån vid behov.

4) Verktyg för att tända grillen
Detta kan låta givet men utan rätt verktyg för att tända grillen kommer man inte så långt. För dig som använder kolgrill rekommenderar vi att skippa tändvätskan och istället använda en skorstenständare. En skorstenständare är ett miljövänligt och smidigt sätt att tända kolgrillen på som ger en snabb och jämn glöd. Ett annat alternativ är att använda en eltändare som t.ex. en Looftlighter (förutsatt att man har ett eluttag i närheten).

För att tända en gasolgrill behövs ett gasregulatorset med tillhörande gasslang och slangklämmor.

Med en skorstenständare får du snabb och jämn glöd.

5) Grillkol och gasol
Detta tips kan tyckas självklart men givetvis behöver man också bränsle till grillen. Till kolgrillen köper man antingen grillkol eller briketter (alternativt både och) och till gasolgrillen en gasoltub.

Beroende på metod behöver man även införskaffa saker som exempelvis stearinbaserat tändningspapper, tändningskuber, tändgelé, tändklossar eller tidningspapper.

6) Grilltermometer
En bra grilltermometer är ett av de bästa grilltillbehören för att säkerställa en lyckad grillning. Termometern hjälper dig att hålla koll på köttets exakta innertemperatur för att eliminera risken att maten blir under- eller övertillagad.

7) Grillöverdrag
Ett av de bästa grilltillbehören man kan införskaffa för att hålla grillen i så bra skick som möjligt är ett bra grillöverdrag. Ett överdrag skyddar grillen från smuts och skador som kan uppstå av vissa väderfaktorer. Det är därför speciellt viktigt att täcka grillen under hårdare årstider. Om det finns tillgängligt är det bästa att välja ett storleksanpassat grillöverdrag.