Firemill Brandsläckare är årets julklapp enligt grillexperterna.

Årets julklapp 2023 enligt grillexperterna: Firemill Brandsläckare

Grillexperterna Bluegaz utser Firemill Brandsläckare till årets julklapp 2023.
- Våra försäljningssiffror talar sitt tydliga språk. I år är Firemill Brandsläckare helt klart vårt hetaste julklappstips, säger Bluegaz VD Niklas Månsson.

Stor försäljning av Firemill
Ända sedan Bluegaz drog igång sin julklappsrea för tre veckor sedan har intresset för Firemill varit stort. Totalt har mer än 500 brandsläckare gått ut via återförsäljare och den egna e-handeln. I de flesta fall har kunden också beställt mer än en brandsläckare.
- Det är fantastiskt kul att se så många köpa en så unik och omtänksam julklapp, säger Niklas.

Unik och omtänksam julklapp
Firemill är en liten brandsläckare som använder koldioxid för att släcka mindre bränder. Inuti brandsläckaren placerar du samma sorts koldioxidpatron som används för att göra kolsyrat vatten.

Fördelen med detta är att du får en snabb släckning som varken smutsar ner eller lämnar skador på inredningen. Dessutom är koldioxid ett rent och giftfritt släckmedel så om du exempelvis har sprayat det på mat så går det fortfarande bra att äta. Firemill är därför optimal vid småbränder som kan uppstå på exempelvis spisen eller i grillen.

Koldioxidsläckaren Firemill är enkel att använda och har försetts med en snygg och stilren design vilket uppmuntrar folk till att ha brandsläckaren lättillänglig.
- Firemill är en sån där smart pryl som man inte nödvändigtvis tänker på att köpa själv, menar Håkan Pålsson, säljare på Bluegaz.

Ökat intresse för krisberedskap
Med krig som pågår i Europa och oroligare tider överlag är det inte konstigt att produkter inom säkerhet och krisberedskap blir mer populärt.

En undersökning som gjorts på uppdrag av Röda Korset under 2023 visar ett ökat intresse för krisberedskap jämfört med liknande undersökningar tidigare år. 60% uppger att de har gjort förberedelser hemma i form av matlager, första hjälpen-kit och vattenreserver jämfört med 26% under 2021 och 42% under 2022.

Brandsläckare: en del av krislådan
Enligt Länsstyrelsen Stockholm har alla ett personligt ansvar att vara förberedda i händelse av en kris och rekommenderar att man samlar ihop det absolut nödvändigaste och viktigaste på ett och samma ställe i form av en krislåda.

Exempel på saker som en krislåda rekommenderas innehålla utöver dricksvatten och mat inkluderar bland annat första hjälpen-kit, filtar, friluftskök, ficklampor, stearin- och värmeljus, tändstickor, tändare och brandsläckare.
- Firemill är ett utmärkt komplement till en vanlig 6 kilos pulversläckare, vilket är det som MSB rekommenderar, säger Håkan.

Släck med en twist
För att använda Firemill är det bara till att rikta och vrida på bottenvredet så många gånger som behövs för att släcka branden. När patronen tagit slut köper du en ny samtidigt som du lämnar in din gamla flaska i en returautomat eller butik. Den gamla flaskan fylls sedan på och kan säljas på nytt vilket är både billigt och miljövänligt.

- Firemill är en produkt som alla har nytta av, därför rekommenderar vi den som årets julklapp 2023, säger Håkan.

Du kan läsa mer om Firemill Brandsläckare här.