Vem har kontroll över grillen i framtiden?

Grillexperterna: Vego och mer kvinnor vid grillen framåt

Grillning - Bara något för män och köttätare? Inte enligt grillexperter som ser ändrade grillattityder hos både konsumenter och företag.

Grillning på Bluegaz X1 Premium Classic Gasolgrill

Att grillning skulle vara förknippat med manlighet och köttätande är en allmänt känd stereotyp. Killen vid grillen är en klassisk bild av den starka mannen som har koll på sina redskap, kan hantera en eld och äter massvis med kött. Men det finns en sanning i stereotypen, det har nämligen funnits en ojämn könsfördelning kring grillen. I ICAs grillrapport som utfördes 2019 tillfrågades 1000 personer i hela Sverige kring deras grillvanor och hur de ser på sin egen roll vid grillning. Rapporten visade att det stämmer att män grillar mer än kvinnor; Tre av fyra män uppgav att det är de som grillar hemma, medan endast en av tio kvinnor tyckte att det är de som sköter grillandet i hemmet.

Isabella Kron, E-handelschef på Bluegaz.

Grilltrender i förändring
Detta är dock en trend som håller på att ändras, menar Isabella Kron, E-handelschef på Bluegaz. Trots att majoriteten av de som köper en grill hos Bluegaz är män så finns det fler aspekter att ta hänsyn till när det gäller att umgås, att laga mat och vem som är grillansvarig, enligt Isabella. Hon anser att det till stor del är upp till grillföretagen att ändra idén av hur en klassisk grillare ser ut, och bör presentera en mer modern bild i takt med hur samhället ändras. Att kvinnor skulle bli mer intresserade av grillning hör även ihop med vilken typ av mat vi väljer att lägga på grillen i framtiden:
   -Att det är mannen som ska ha kontroll över grillen är en förlegad och trist bild som jag tror håller på att ändras. Varje år ökar vår försäljning av gasolgrillar, vi har även sett en ökning i våra kunder som är kvinnor de senaste åren, säger Isabella Kron.

Vem bestämmer över grillen 2022?

Kvinnor mer klimatmedvetna än män
En annan aspekt som lyfts i undersökningen är hur män och kvinnor väljer att grilla olika typer av mat. Kvinnor är mer oroliga för klimatet än män enligt grillrapporten, vilket får en direkt påverkan i deras matval. Därför blir det mindre kött och mer grönt på grillen om kvinnor får välja. Att företag måste anpassa sig till de nya matnormerma är viktigt enligt Bluegaz VD Åke Bergkvist, som under 2020 anställde en vegansk matbloggare med fokus på att skapa fler gröna grillrecept:
-Som grillföretag måste vi se de riktningar som våra konsumenter går mot. De senaste åren har vi sett ett stort ökat intresse för vegetarisk och vegansk grillning, ekologisk mat och närodlat. Det är viktigt att ta till oss de trender som dominerar, så att våra kunder kan inspireras och bli utmanade när de testar nya grillrecept, säger Åke Bergkvist.

Grillade halloumi- och grönsaksspett med chimichurri

Framtidens grillande
Anna Jonasson är mat- och hälsobloggare samt chefredaktör på Sporthalsa.se. Enligt henne finns har intresset kring veganskt mat och vegogrillning ökat i popularitet de senaste åren, och är trött på myten om att det är män som bör bossa över grillningen.
- Jag lägger alltid grönsaker och halloumi på grillen om jag exempelvis grillar kyckling, eftersom det blir en mer enhetlig måltid som uppskattas av alla i sällskapet. Att män skulle vara bättre på att grilla är helt osant, kvinnor kan grilla och är dessutom duktiga på att styra upp alla tillbehör också, så vi kan fixa hela grillupplevelsen, säger Anna.

Enligt Axfoods vegobarometer från 2022 har antalet flexitarianer ökat varje år de senaste sex åren och det är oftast kvinnor och unga som ställer om till mindre kött och mer vegetarisk mat. Bluegaz VD glädjs åt att hållbarhet och hälsosam mat är en trend som är här för att stanna; Att kvinnor intresserar sig mer för grillning blir ett naturligt resultat när det är mer vanligt att grilla fisk, halloumi, vegoprotein eller grönsaker.
-Hålllbarhet och klimatsmart matlagning tilltalar kvinnor mer än män och kan göra de till bättre grillare än de som håller fast vid den stereotypa köttnormen, säger Åke Bergkvist.

Källor
Axfoods vegobarometer 2022