BMW:s produktuppdateringar hösten 2022

BMW:s produktuppdateringar hösten 2022

I höst är det premiär för nya modeller som BMW i7 & BMW iX1. Därutöver passar BMW på att släppa en rad uppdateringar, från nya modellvarianter till omfattande mjukvaruförbättringar. Här följer en nyhetssammanfattning.

Nya BMW X1, nu som plug-in hybrid
Utöver BMW iX1, som är den helt elektriska versionen av BMW X1, finns nu nya BMW X1 beställningsbara i två olika plug-in hybrid versioner; BMW X1 eDrive25e och BMW X1 eDrive30e. Båda versionerna har ett högspänningsbatteri med en nettoeffekt på 14,2 kWh, vilket ger en elektrisk räckvidd på upp till 88 km för BMW X1 xDrive30e samt 92km för BMW X1 xDrive25e. Laddningskapaciteten för båda bilarna är 7,4 kW.

BMW X1 eDrive25e har en total systemeffekt på 245hk och 477Nm i vridmoment. Bensinmotorn har en effekt på 136hk och 230Nm medan elmotorn står för 109hk och 247Nm. I BMW X1 eDrive30e utökas effekten både för bensinmotorn (150hk & 230Nm) och elmotorn (177hk & 247Nm) till totalt 326hk & 477Nm.

Priserna börjar från 549.000 kr för BMW X1 xDrive25e och 575.000 kr för BMW X1 xDrive30e.

BMW Z4
I år lanseras en ny uppdaterad version av den tvåsitsiga cabrioleten BMW Z4. Uppdateringen omfattar designlyft av exteriören, utökat utbud av standardutrustning samt nya tillval. Nya BMW Z4 sDrive 20i kommer ha en 4-cylindrig motor medan prestandamodellen, BMW Z4 M40i, kommer drivas av en klassisk 6-cylindrig rak motor. Modellerna är tillgängliga redan nu och priserna börjar från 524,000kr för BMW Z4 sDrive20 och 572,100kr för BMW Z4 M40i.

BMW M3 Touring xDrive Competition
BMW M3 Touring, som presenterades i våras, finns nu att beställa. Modellen kostar från 1,009,700 kr och produktionen drar i gång i november 2022.

Uppdateringar via Remote Software Upgrade
Remote Software Upgrade, som möjliggör löpande mjukvaruuppdateringar till sin BMW, finns tillgängligt för över 30 BMW-modeller med BMW Operativsystem 7 och 8. Med den senaste Remote Software Upgrade som släpptes i början av oktober tillkommer nu kostnadsfria uppdateringar och förbättringar för bland annat funktionen för optimerade elbilsrutter i navigationssystemet, röstassistenten BMW Personal Assistant och My BMW-appen:

Förbättringar av planerade laddningsrutter i navigationssystemet
I funktionen för optimerade laddningsrutter i BMW:s molnbaserade navigationssystem har både beräkningsalgoritmen och beräkningstiden förbättrats, vilket ger intelligentare ruttplanering och snabbare beräkning av laddningsoptimerade rutter. Mer information gällande beräknat laddningstillstånd vid ankomst och rekommenderad laddningstid har lagts till. Under rutten bearbetas livedata, så att nya laddningsstationer automatiskt adderas till resplanen om någon av de ursprungliga inte längre är tillgängliga. Föraren erbjuds också alternativa laddningsvägar.

Förbättringar i My BMW-appen
Senaste uppgraderingen gör det enklare att lägga till ett fordon med BMW Operating System 8 till ”My BMW”-appen. Utöver detta utökas antalet användare som kan lägga till samma fordon. Nu kan till exempel flera medlemmar i en familj dra nytta av personliga inställningar via sitt eget BMW ID. Beroende på modell tillåter BMW Operating System 8 mellan tre till sju användare. En huvudanvändare har utökade behörigheter jämfört med medanvändarna, inklusive möjligheten att skapa och dela BMW Digital Key och att hantera roller och behörigheter för övriga.

Front Collision Warning med bromsingrepp hjälper till att förhindra kollisioner.
Senaste Remote Software Upgrade förbättrar även Front Collision Warning på BMW iX och 2 Series Active Tourer. Systemet kan nu upptäcka både mötande trafik och slutet av en bilkö för att förhindra en kollision eller minska kollisionshastigheten avsevärt i en kritisk situation. Föraren är dock fortfarande ansvarig för att bedöma och hantera trafiksituationen korrekt.

Uppdaterade funktioner av BMW Intelligent Personal Assistant med BMW Operating System 8
Röstassistenten BMW Intelligent Personal Assistant får ett visuellt ansiktslyft, där ett 20-tal ikoner adderas, som bidrar till mer dynamisk interaktion. Assistenten kan nu ge ännu fler proaktiva förslag, vilket omfattar Active Cruise Control och Parking Assistant (där sådana finns) för ökad körkomfort.

Tillgång till BMW ConnectedDrive Store för att enkelt lägga till funktioner
Med Remote Software Upgrade tillkommer åtkomst till ConnectedDrive Store i bilen för BMW iX och nya BMW 2-serien Active Tourer. I bilen får kunderna nu en överblick av alla tillgängliga tjänster och funktioner, inklusive de som redan har lagts till. Denna lista går att se i ConnectedDrive Store eller via My BMW-appen. Tillgängligheten av produkter och funktioner varierar beroende på marknad och fordonets tekniska kapacitet och utrustning.

Under 2021 sålde BMW Group över 2,5 miljoner personbilar och över 194,000 motorcyklar världen över. Resultatet före skatt för räkenskapsåret 2021 var 16,1 miljarder euro på intäkter beräknade till 111,2 miljarder euro. Per den 31 december 2021 hade BMW Group 118 909 medarbetare.