Helt nya BMW 4-serie Cabriolet

Helt nya BMW 4-serie Cabriolet

Med sitt uttrycksfulla utseende, helt nya takdesign, breda utbud av drivlinor och chassi-teknologi av högsta klass kommer nu nya BMW 4-serie Cabriolet, fylld med körglädje i extra exklusiv form.

BMW har en långtgående tradition av att föra samman den sportprägel som är BMW-varumärkets kännetecken, med upplevelsen av att köra nedcabbat. För 35 år sedan presenterades den första BMW 3-serie Cabriolet - som genast blev en succé med sin graciösa siluett, låga horisontella axelinjer och en förarposition som gav förstärkt känsla med omgivningen.

När vi spolar fram till 2020 och premiären av nya BMW 4-serie Cabriolet ser vi en ny generation, som skiljer sig från sina föregångare, tack vare ett nytt designspråk som andas sportig elegans i kombination med kraftigt förbättrad prestanda. Genom design, fordonskoncept och kördynamik särskiljer sig nya BMW 4-serie Cabriolet mer från BMW 3-serie Sedan än någonsin tidigare under de 35 år som BMW-cabrioleter har funnits i mellanklassen.

Exteriör

Den innovativa softtop-suffletten hos nya BMW 4-serie Cabriolet kombinerar det bästa av två världar, genom att gifta samman fördelarna med en nedfällbar hardtop, med det stilrena utseendet hos en sufflett i tyg. Den nya suffletten ger en överlägsen akustik och termisk komfort jämfört med en konventionell softtop. Den är även 40 procent lättare än den utgående modellens nedfällbara hardtop.

Taket drivs av en elektrisk motor som gör det möjligt att fälla upp eller ned inom 18 sekunder med ett knapptryck – även under körning vid hastigheter upp till 50 km/h. Den ombytliga takdelen gör även att bagagekapaciteten kan ökas från 300 till 385 liter när taket är nedfällt.

Interiör

Kombinationen av sport och elegans som kännetecknar nya BMW 4-serie Cabriolet präglar även hytten, med en förarcentrerad cockpitdesign, som förhöjs ytterligare av de stora bildskärmarna som utgör instrumentkluster och Control Display. Förhytten är ergonomiskt optimerad med sportsäten framtill med automatiska bältesmatare, klädsel i Vernascaläder, sätesvärmare och sportratt i läder, samt den tydliga individuella designen för de två bakre sätena.

Motorprestanda och chassi

Nya BMW M440i xDrive Cabriolet tillsammans med samtliga varianter med dieselmotor har försetts med BMW:s mildhybrid-teknik (MHEV), som förbättrar både acceleration och effektivitet. Med den kraftfulla 48V-startgeneratorn och ett extra batteri genereras och lagras bromsenergi, som i sin tur används för att understödja förbränningsmotorn. Detta ger en elektrisk boost med 11 extra hästkrafter.

Flaggskeppsvarianten har en 374 hästkrafter rak sexa under huven. Utbudet av bensinmotorer kompletteras med två varianter med 4-cylindrig drivlina: BMW 420i Cabriolet med 184 hk samt BMW 430i Cabriolet med 258 hk.

Bland dieselvarianterna finns en BMW 420d Cabriolet med en 190 hästar stark 4-cylindrig motor. Utöver dessa motoralternativ kommer även fler varianter framöver.

Samtliga modellvarianter har 8-stegad Steptroninic-växellåda i standardutförandet.

Nya BMW 4-serie Cabriolet har förstärkt vridstyvhet i kaross och chassi-fäste. Vridstyvheten är sammanlagt 4 procent högre än sin föregångare. Proportionerna, den optimerade aerodynamiken, karossens sänkta tyngdpunkt (- 21 mm) och diverse småjusteringar i chassits geometri är ytterligare exempel på hur BMW 4-serie Cabriolet skiljer sig mot BMW 3-serie Sedan.

BMW 4-serie Cabriolet lanseras på marknaden i mars 2021.

Priser:
BMW 420i: 526 000 kr
BMW 430i: 557 000 kr
BMW M440i xDrive MHEV: 748 000 kr
BMW 420d MHEV: 542 000 kr

Se global pressrelease för övrig teknisk data:

Under 2019 sålde BMW Group över 2,5 miljoner personbilar och över 175 000 motorcyklar världen över. Resultatet före skatt för räkenskapsåret 2019 var 7,118 miljarder euro, varav intäkter beräknade till 104,210 miljarder euro. Per den 31 december 2019 hade BMW Group 126 016 medarbetare.