HELT NYA BMW i8 ROADSTER & NYA BMW i8 COUPÉ

HELT NYA BMW i8 ROADSTER & NYA UPPDATERADE BMW i8 COUPÉ

- FRAMTIDENS SPORTBIL ÄR HÄR. NU I TVÅ MODELLVARIANTER.

När BMW:s futuristiska hybridsportbil BMW i8 lanserades 2014 var den något världen aldrig tidigare hade skådat – ett unikt sportbilskoncept med avancerad lättviktsteknik och en hybriddrivlina som gav sportbilsprestanda med småbilens förbrukning. Nu är nästa spännande kapitel i framgångssagan om världens bäst säljande och mest innovativa plug-inhybridsportbil här – BMW i8 Roadster, en öppen tvåsitsig version av framtidens sportbil som lanseras tillsammans med nya uppdaterade BMW i8 Coupé.

Nya BMW i8 Roadster levererar inte bara den helt unika utsläppsfria sportbilsupplevelsen som vi känner igen från coupéversionen av BMW i8. Tack vare den elektriskt fällbara suffletten erbjuder BMW i8 Roadster även en helt ny och oöverträffad frihetskänsla under bar himmel. Ren körglädje utan filter.

Det djärva formspråket med dess distinkta proportioner, linjespel och ytor avslöjar redan vid första anblicken att nya BMW i8 Roadster och BMW i8 Coupé är den nya tidens sportbil. Den kraftfulla och futuristiska designen gör att bägge modellerna utstrålar styrka, smidighet och djärv elegans där BMW i8 Coupé är en extremt dynamisk 2+2-sitsig sportvagn medan BMW i8 Roadster lovar en unik taklös sportbilsupplevelse för två.

Med BMW i8 Roadster har BMW i applicerat sin designfilosofi på ett helt nytt fordonskoncept. Resultatet är en modell vars silhuett, takkonstruktion och utpräglade kilform förstärker i8-modellens låga tyngdpunkt samt lätta och eleganta utstrålning. Sufflettens sinnrika fällningsmekanism gör att taket kan fällas upp och ner på 15 sekunder i upp till 50 km/h. I nedfällt läge är suffletten mycket kompakt vilket ger 100 liter extra förvaringsutrymme bakom stolarna.

Nya BMW i8 Roadster och nya BMW i8 Coupé delar samma avancerade LifeDrive-arkitektur med chassimodul i aluminium samt passagerarcell i kolfiber för maximal lätthet, styrka och säkerhet. Den unika lättviktsdesignen har i nya BMW i8 Roadster anpassats till modellens specifika behov. Exempelvis är komponenter som är unika för Roadster-modellen såsom karossförstärkningar, de nydesignade ramlösa saxdörrarna, vindrutans ram och sidornas tröskelpartier tillverkade av kolfiber för att spara vikt och öka karossens styrka.

Resultatet är en bil som inte bara är extremt vridstyv tack vare balkar och paneler i fram- och bakaxel utan som även är extremt lätt. Nya BMW i8 Roadster väger 1595 kg (tomvikt) vilket innebär en viktökning på bara 60 kg jämfört med BMW i8 Coupé, en häpnadsväckande låg siffra för en öppen bilmodell.

Den avancerade BMW eDrive-teknologin med sin intelligenta energistyrningsstrategi har vidareutvecklats och tack vare bland annat optimerad batteriteknik levererar litium-jonbatteriet i nya BMW i8 Roadster och nya BMW i8 Coupé nu ännu högre energieffektivitet, högre motoreffekt med förbättrade prestanda och längre räckvidd som resultat, även i rent eldrivet läge.

Cellkapaciteten har ökats från 20 till 34 Ah och energikapaciteten från 7,1 till 11,6 kWh. Elmotorns effekt har ökat med 12 hk till 143 hk vilket bland annat ger i8-modellerna ännu mer dynamiska fartresurser i eldrivet läge.

I standardläget kan både BMW i8 Roadster och BMW i8 Coupé nu köras helt eldrivet i upp till 105 km/h där den ursprungliga i8:an kunde köras på el i upp till 70 km/h. I detta körläge startar inte förbränningsmotorn förrän i högre farter eller då föraren trampar hårt på gasen. Omvänt stängs förbränningsmotorn av vid mer normalt gaspådrag.

Med ett knapptryck kan föraren aktivera eDrive-körprogrammet för maximal eldriftsprestanda. Då går bägge i8-modellerna att köra helt eldrivet upp till 120 km/h. Räckvidden med eldrift har i nya BMW i8 Coupé ökats till 55 km* medan BMW i8 Roadster har en rent eldriven räckvidd på 53 km*.

Även förbränningsmotorn har optimerats i bägge modellerna. Den högeffektiva 3-cylindriga bensinmotorn på 1,5 liter utvecklar som tidigare 231 hk samt ett maximalt vridmoment på 320 Nm men motorn har fått ett ännu sportigare sound samt ett partikelfilter som ger ännu lägre avgasutsläpp.

Systemeffekten från elmotor och förbränningsmotor är nu 374 hk. Därmed accelererar nya BMW i8 Coupé från 0 till 100 km/h på 4,4 sekunder och nya BMW i8 Roadster på 4,6 sekunder. Bägge modellerna har samma elektroniskt begränsade toppfart på 250 km/h.

Bränsleförbrukning resp. CO2-utsläpp vid blandad körning ligger på 1,9 l/100 km*/42 g/km* för nya BMW i8 Coupé samt 2,1 l/100 km*/46 g/km* för nya BMW i8 Roadster. Energiförbrukningen ligger på 14,0 kWh* för i8 Coupé respektive 14,5 kWh* för i8 Roadster.

Elmotorn driver framhjulen och förbränningsmotorn bakhjulen vilket resulterar i ett hybridspecifikt fyrhjulsdriftsystem som styrs av bilens intelligenta energistyrningssystem. I hybridläge ger elmotorn förbränningsmotorn ett extra energitillskott under måttlig belastning. Elmotorn tar även hand om den rörelseenergi som frigörs vid motorbroms och inbromsningar och laddar in elektriciteten tillbaka in i batteriet. Även bilens startmotor och generator är behovsstyrda för att kanalisera maximalt med elektricitet så att energinivån alltid är optimal.

Som det anstår en äkta sportbil från BMW har köregenskaperna i BMW i8 en central roll för körupplevelsen. BMW i8 Roadster är inget undantag och har en specialkalibrerad chassisättning där styrning, stötdämpare, fjädrar, krängningshämmare och DSC-systemet modifierats för att Roadster-modellen ska leva upp till i8-modellens erkänt höga kördynamiska kvaliteter.

Som standard är bägge modellvarianterna utrustade med det adaptiva chassit Dynamic Damper Control för optimal kontroll, komfort och säkerhet. En annan lättviktsdetalj är de 20-tums lättmetallfälgar som BMW i8 Roadster är standardutrustad med. Denna lättviktsfälg är cirka ett kilo lättare per styck än den tidigare lättaste i8-fälgen vilket ger lägre ofjädrad vikt och därmed spänstigare såväl som sportigare köregenskaper.

Invändigt är Interiördesign Carpo standard i nya BMW i8 Roadster och nya BMW i8 Coupé, ett utrustningsalternativ som bland annat inkluderar helläderinredning i nyansen Ivory White i Coupé-modellen samt färgkombinationen Ivory White/Black i Roadstern. Till standardutrustningen hör bland annat även lädersportratt med multifunktion, Driving Assistant inklusive Surround View, BMW Display Key, Navigation Professional samt Control Display med ett nytt och intuitivt ikonbaserat menygränssnitt.

Som tillval finns interiördesignalternativen Halo och Accaro med interiörytor i färgkombinationen Amido/E-Copper liksom innovativ teknik för ökad körsäkerhet såsom BMW i8-specifik BMW Head-Up Display, BMW Laserlight-strålkastare med BMW Selective Beam samt akustisk fotgängarvarning.

ConnectedDrive Services-funktioner som Real Time Traffic Information, Concierge Services och On-Street Parking Information är standard medan föraren alltid kan hålla sig uppkopplad mot sin bil via sin smartphone eller smartwatch med hjälp av BMW Connected personlig mobilitetsassistent.

Friktionsfri elektrisk mobilitet är BMW i:s motto som under 360° ELECTRIC erbjuder en rad tjänster och produkter som förenklar vardagen för föraren av nya BMW i8 Roadster och BMW i8 Coupé. Bland annat är bägge modellerna standardutrustade med en Mode 2-laddkabel som gör det möjligt att ladda batteriet fullt via ett standardvägguttag på mindre än 4,5 timmar. Med en BMW i Wallbox kan batteriet laddas med en hastighet på upp till 3,6 kW vilket innebär full laddning på under tre timmar.

Samtliga uppgifter och värden för prestanda, förbrukning, utsläpp och räckvidd är provisoriska.

* Uppgifterna för bränsleförbrukning, CO2-utsläpp, energiförbrukning och räckvidd är baserade på gällande EU-testcykel. Värdena avser ett basutrustat fordon för den tyska marknaden och den uppgivna räckvidden tar hänsyn till de olika däckdimensioner samt urvalet av extrautrustning som finns att tillgå.

Lanseringspriser
NYA i8 COUPÉ HELT NYA i8 ROADSTER
1 475 000 SEK 1 630 000 SEK

HÖJDPUNKTERNA I HELT NYA BMW i8 ROADSTER & NYA BMW i8 COUPÉ

• Framtidens sportbil erbjuds nu i två olika modellvarianter – helt nya BMW i8 Roadster och nya BMW i8 Coupé. Under skalet i de bägge plug-inhybridmodellerna har den banbrytande BMW eDrive-teknologin vidareutvecklats för ökad total räckvidd inklusive ökad räckvidd med eldrift. Världspremiären för BMW i8 Roadster äger rum på Los Angeles Auto Show i december. Marknadslansering sker i maj 2018.
  • Nya BMW i8 Roadster är det ultimata och futuristiska uttrycket för oöverträffad frihetskänsla: dess kraftfullt eleganta exteriör, låga utsträckta silhuett i kombination med imponerande prestanda och möjligheten att köra helt utsläppsfritt under bar himmel skapar den unika taklösa körglädje som bara en kompromisslös öppen tvåsitsig plug-inhybridsportbil kan erbjuda.
  • BMW:s unika LifeDrive-arkitektur och BMW i-modellernas formspråk har tagits ett steg vidare när det nu appliceras på detta djärva roadsterkoncept. Helt i linje med BMW i:s lättviktsfilosofi är de karossdelar som är specifika för Roadster-modellen såsom karossförstärkningselement, saxdörrar och vindruteram tillverkade av kolfiber för att spara vikt; därför är viktpåslaget för nya BMW i8 Roadster jämfört med nya BMW i8 Coupé endast 60 kg.
  • Den påkostade sufflettkonstruktionen med sin unika fällningsmekanism gör att det elmanövrerade taket går att öppna eller stänga med ett enkelt knapptryck på bara 15 sekunder i upp till 50 km/h. I nedfällt läge är suffletten mycket kompakt vilket ger 100 liters extra förvaringsutrymme bakom sätena.
  • Plug-inhybriddrivlinan i nya BMW i8 Roadster och nya BMW i8 Coupé har vidareutvecklats för ännu bättre energieffektivitet, prestanda och räckvidd i såväl hybrid- som eldriftsläge. Cellkapaciteten i litiumjon-batteriet har ökats från 20 till 34 Ah medan bruttoenergikapaciteten ökat från 7,1 till 11,6 kWh. Elmotorns maxeffekt har höjts med 12 hk till 143 hk. Optimeringen av eldrivlinan har resulterat i att både nya BMW i8 Roadster och nya BMW i8 Coupé nu kan köras helt eldrivet i upp till 105 km/h (tidigare 70 km/h); i det eldriftspecifika eDrive-läget kan modellerna köras helt eldrivet i upp till 120 km/h. Även räckvidden med eldrift har förbättrats, 53 km* (BMW i8 Roadster) respektive 55 km* (BMW i8 Coupé).
  • Den högeffektiva 3-cylindriga bensinmotorn på 1,5 liter utvecklar som tidigare 231 hk och har fått ett sportigare soundtrack. Motorn har även optimerats med ett integrerat partikelfilter för ännu lägre utsläpp. Bränsleförbrukning respektive CO2-utsläpp vid blandad körning ligger på 2,1 l/100 km*/46 g/km* (BMW i8 Roadster) respektive 1,9 l/100 km*/42 g/km* (BMW i8 Coupé).
  • Nya BMW i8 Roadster har ett specialkalibrerat chassi med modifierad sättning av fjädrar, stötdämpare och antisladdsystemet Dynamic Stability Control. Det adaptiva chassiet Dynamic Damper Control är standardutrustning i bägge modellerna.
  • Nya BMW i8 Roadster är standardutrustad med exklusiva 20-tums lättmetallfälgar i dubbelekerdesign. Varje fälg väger cirka ett kilo mindre än föregående lättaste i8-fälgen i sortimentet.
  • Nya BMW i8 Roadster och BMW i8 Coupé har modellspecifika emblem på C-stolparna, ”Roadster”/”Coupé” och bägge modellerna erbjuds med två nya exteriörlacker: E-Copper metallic samt Donington Grey metallic. Interiördesign Carpo är standard i bägge modellvarianterna, i BMW i8 Roadster med helläderinredning i färgkombinationen Ivory White/Black medan BMW i8 Coupé kommer med helläderinredning i utförandet Ivory White. Nya Interiördesign Accaro i kulören Amido/E-Copper finns som tillval.
  • Som standard är bägge modellvarianterna utrustade med Navigation Professional, BMW Display Key, Driving Assistant inkl. Surround View, Mode 2-laddkabel samt Control Display-designens nya menygränssnitt med live mode. Som tillval finns innovativa funktioner såsom BMW Head-Up Display med i8-specifikt innehåll, bländfritt BMW Laserlight med BMW Selective Beam samt akustisk fotgängarvarningsfunktion.
  • ConnectedDrive Services-funktioner är standard. BMW Connected personlig mobilitetsassistent säkerställer en optimal integration mellan bilen och förarens digitala liv. Nya digitala tjänster inkluderar intelligent färdplanering (komplett med tankstopp på ladd- eller bensinstationer), delning av aktuell färdstatus och individuellt utformad skärmvisning i bilen.

MODELLVARIANTER VID LANSERING:

Helt nya BMW i8 Roadster:

BMW eDrive-teknologi med hybridelmotor, max motoreffekt: 105/143 hk; max vridmoment: 250 Nm.

3-cylindrig bensinmotor med BMW TwinPower Turbo, cylindervolym: 1499 cm3, max motoreffekt: 231 hk, max vridmoment: 320 Nm.

Hybridspecifik fyrhjulsdrift, förbränningsmotor bak som driver bakhjulen och elmotor fram som driver framhjulen.

Acceleration 0-100 km/h: 4,6 sekunder, toppfart: 250 km/h.

Elförbrukning blandad körning: 14,5 kWh/100 km*, bensinförbrukning blandad körning: 2,1 l/100 km*. CO2-utsläpp blandad körning: 46 g/km*.

Räckvidd eldrift: 53 km*.

Nya BMW i8 Coupé:

Acceleration 0-100 km/h: 4,4 sekunder, toppfart: 250 km/h.

Elförbrukning blandad körning: 14,0 kWh/100 km*, bensinförbrukning blandad körning: 1,9 l/100 km*. CO2-utsläpp blandad körning: 42 g/km*.

Räckvidd eldrift: 55 km*.

För mer information och bilder:

Med sina tre varumärken BMW, MINI och Rolls-Royce, är BMW Group världens ledande premiumtillverkare av bilar och motorcyklar samt erbjuder finansiella- och mobila premiumtjänster. Som ett globalt företag, driver BMW Group 31 produktions- och monteringsanläggningar i 14 länder och har ett globalt försäljningsnätverk i mer än 140 länder.

År 2016 sålde BMW Group ca 2,367 miljoner bilar och nästan 145.000 motorcyklar över hela världen. Resultatet före skatt för räkenskapsåret 2015 var ca 9,67 miljarder euro på upptill 94,16 miljarder euro i intäkter. Per den 31 december 2016 hade BMW Group 124.729 medarbetare.