Helt nya BMW iX3: Effektiv elektrisk körglädje i SUV-format

Helt nya BMW iX3: Effektiv elektrisk körglädje i SUV-format

Med den helelektriska BMW iX3 blir BMW X3 det tyska bilmärkets första SUV-modell att erbjudas som bensin- eller dieselmotor, plug-in hybrid och helt eldriven. BMW iX3 har hittills endast visats upp som konceptbil men nu är det världspremiär för den slutgiltiga produktionsmodellen.

– Helt nya BMW iX3 har mycket gemensamt med konceptmodellen. Resultatet är en helelektrisk SUV i X3-format med en effektiv drivlina och väl tilltagen räckvidd. Nu kan vi äntligen avslöja de många detaljer som många har väntat på och dessutom börja ta emot beställningar, säger Carl Lindwall, informationschef på BMW Group Sverige.

Första modellen med ny elektrisk drivlina
BMW iX3 är den första modellen som kommer med BMW:s femte generation av elektrisk drivlina. Motorn är byggd utan användning av sällsynta jordartsmetaller och tar på flera sätt vidare hållbarhetstänket från BMW i3. Motorn är placerad vid bakaxeln och är betydligt mer effektiv än många elmotorer i klassen. Med en effekt på 286 hk och ett vridmoment på 400 Nm tar sig bilen från 0–100 km/h på endast 6,8 sekunder. Precis som BMW i3 kan BMW iX3 köras med den effektiva en-pedals-lösningen. Toppfarten ligger på 180km/h.

BMW iX3 har en räckvidd på upp till 459 km (WLTP) vilket är resultatet av ett batteri på 80kWh i bruttokapacitet. Andelen kobolt i batteriet har minskats med två tredjedelar i förhållande till tidigare generationer av batterier. Som en viktig del av näringskedjan är det BMW själva som står för försörjningen av kobolt och litium till produktionen.

Laddningskapaciteten på 150 kW DC/11 kW AC gör att du med snabbladdning på 150 kW kan fylla batteriet till 80 % på endast 34 minuter. Ett laddstopp på 10 minuter ger dig alltså ca 100 km ny räckvidd. Med 11 kW laddar du batteriet från 0–100 % på 7,5 timme. Detta genom t.ex. en laddbox installerad vid hemmet eller arbetsplatsen. Som standard kommer bilen med en värmepump som klimatanpassar både kupé och batteri. Laddluckan är placerad över höger bakhjul. Batteripacket väger 529 kilo och bilen har en totalvikt på 2185 kg.

Klassisk BMW-design med nya detaljer
Proportionerna känns igen från BMW X3, men nya BMW iX3 skiljer sig när det kommer till aerodynamik vilket ger bilen ett eget visuellt utryck. En stängd grill, renare linjer längs stötfångarna, ny diffuser och luftspjäll vid framhjulen är detaljer som BMW iX3 är ensam om. Interiören liknar till stor del resten av modellerna i X3-familjen. Loggan i ratten, växelspaken, start-stopp-knappen och ett antal ytterligare element är inringade av den blå färg som förknippas med BMW i-modeller. Bagageutrymmet uppgår till 510 liter, endast 40 liter mindre än motsvarande bensin- och dieselmodeller. I bagaget finns också specialanpassade lagringsutrymmen för tillhörande elkablar.

Två utrustningsnivåer – ett enkelt val för kunden
– Vi erbjuder flertalet färdiga utrustningspaket till BMW i3 vilket har uppskattats av våra kunder. Vi tar därför med oss detta även till BMW iX3. Kunden kan välja mellan två olika paket vilka bägge, inklusive standardmodellen, kommer med mycket bra utrustning, fortsätter Carl Lindwall.

Modell: Pris: Elektrisk räckvidd, WLTP: Förbrukning:
BMW iX3 Charged Kr. 769 000 ink. moms Upp till 459 km 18,6 kWh/100 km
BMW iX3 Charged Plus Kr. 840 500 ink. moms Upp till 453 km 18,9 kWh/100 km

Dragkrok finns som tillval till båda versionerna.

Klar för trådlösa uppdateringar
Likt en rad andra nya BMW-modeller, kan också BMW iX3 uppdateras trådlöst («over-the-air»). Det öppnar också upp möjligheterna för att köpa till fler utrustningsnivåer efter det att bilen är levererad. Bilen kan uppdateras på två sätt. Antingen via bilens integrerade SIM-kort eller genom din smartphone och BMW Connected-appen. Uppdateringarna laddas först ned via Wifi, exempelvis hemmavid, för att sedan synkroniseras med bilen. Ägaren blir, via bilens infotainmentsystem, notifierad när nya programvaruuppdateringar finns tillgängliga. Alternativt via appen i telefonen.

Produktionsstart och lansering
Serietillverkningen av BMW iX3 inleds på BMW Brilliance-fabriken i Kina senare i sommar. Fabriken är sedan år 2003 en joint-venture mellan BMW Group och Brilliance China Automotive. Förutom produktion av bilar bedrivs även en stor andel forskning och utveckling på BMW Brilliance. Den nya bilen kommer att produceras på samma lina som de andra BMW X3-modellerna. Det skapar både flexibilitet och effektivitet. Lanseringen sker till en början i Kina och de första svenska kunderna kan räkna med att få sina bilar under Q1 2021.

Höjdpunkter BMW iX3:

• Nya BMW iX3 banar väg för den femte generationen av BMW eDrive-teknologi. Stora framsteg har gjorts vad gäller kraft, räckvidd, vikt, krav på installationsutrymme och flexibilitet. I jämförelse med befintliga elektriska BMW-bilar är det nya batteriet 30% mer effektivt. Den senaste versionen av elmotor, laddningsteknologi och högspänningsbatteri, vilka alla är utvecklade av BMW, kommer att återfinnas i BMW iNEXT och BMW i4 från år 2021.
  • Femte generationen högspänningsbatteri från BMW eDrive med den senaste teknologin inom battericeller genererar en bruttokapacitet på 80 kWh och en räckvidd på upp till 460 km (WLTP). BMW Group står själva för försörjningen av kobolt och litium till produktionen av sina batterier.
  • BMW iX3 kombinerad elförbrukning enligt WLTP: 19.5 - 18.6 kWh/100 km; kombinerat CO2-utsläpp: 0g/km.
  • Den femte generationen BMW eDrive-motor levererar 210 kW/286 hk med ett vridmoment på upp till 400 Nm. Acceleration 0–100 km/h sker på 6,8 sekunder och maxhastigheten är elektroniskt spärrad till 180 km/h. Den nya synkrona likströmsmotorn är optimerad för bättre effekt och har låtit utvecklarna undvika användandet av sällsynta jordartsmetaller.
  • Bilen är förberedd för snabbladdning med likström på upp till 150kW och på bara 34 minuter kan du ladda batteriet från 0 till 80 %. En laddning på 10 minuter ger 100 km i räckvidd.
  • Koldioxidutsläppet för en BMW iX3 och dess hela livscykel minskar med 30 % vid användandet av europeisk elmix och med hela 60 % när bilen laddas med grön el. Detta i jämförelse med en BMW X3 xDrive20d.

Läs mer och hitta fler bilder i den globala pressreleasen här.

T: +46 73 347 06 83

Under 2019 sålde BMW Group över 2,5 miljoner personbilar och över 175 000 motorcyklar världen över. Resultatet före skatt för räkenskapsåret 2019 var 7,118 miljarder euro, varav intäkter beräknade till 104,210 miljarder euro. Per den 31 december 2019 hade BMW Group 133 778 medarbetare.