BMW X1 xDrive25e. Foto: BMW

Helt nya BMW X1 xDrive25e – hållbar körglädje och intelligent fyrhjulsdrift

Med nya BMW X1 xDrive25e kommer nu plug-in hybrid-varianten av denna Sports Activity Vehicle. Modellen kombinerar smidig mångsidighet med exemplariska bränsleförbruknings- och utsläppssiffror. Den effektiva elmotorn i kombination med den allra senaste battericelltekniken möjliggör utsläppsfri körning med en räckvidd på upp till 57 kilometer*.

München. BMW Group fortsätter att arbeta konsekvent i enlighet med sin elektrifieringsstrategi och presenterar nu en ny plug-in-hybrid i ett populärt och snabbväxande segment. Med nya BMW X1 xDrive25e kan den intelligenta interaktionen mellan förbränningsmotor och elmotor nu upplevas inom premiumsegmentet Sports Activity Vehicle (SAV). Med den effektiva elmotorn och den allra senaste battericelltekniken, möjliggörs utsläppsfri körning med en räckvidd på upp till 57 kilometer*. Detta, tillsammans med en genomsnittlig bränsleförbrukning från 2,0 l/100 km*, CO2-utsläpp från 43 g/km* samt en kombinerad elförbrukning på 13,5 kWh/100 km* gör att BMW X1 xDrive25e bildar det nya riktmärket i segmentet.

Drivsystemet i nya BMW X1 xDrive 25e består av en 1,5 liter 3-cylindrig bensinmotor med BMW TwinPower Turbo-teknik samt en elmotor särskilt framtagen för den aktuella modellen. Bensinmotorn har en maxeffekt på 125 hästkrafter och ett maximalt vridmoment på 220 Newtonmeter. Kraften överförs via en sexstegad Steptronic-växellåda som driver framhjulen. Elmotorn, som driver bakhjulen, har en maxeffekt på 95 hk och ett vridmoment på 165 Nm. Sammantaget utgör detta en hybridbilsspecifik fyrhjulsdrift som ger BMW X1 xDrive 25e en unik körglädjr och smidighet.

Förbränningsmotorn och elmotorn har en gemensam maxeffekt på 220 hk, ett maximalt vridmoment på 385 Nm och accelererar från 0 till 100 km/t på 7,0 sekunder. Dessutom tillför den elektriska kraften i drivsystemet såväl extra säkerhetsreserver som intensiv sportkänsla vid landsvägskörning. Bilens topphastighet är 192 km/t.

Med den senaste generationens litiumjonbatteri, med en bruttoenergi på 9,7 kWh tar det mindre än 3,6 timmar att ladda batteriet fullt med en BMW i Wallbox installerad i hemmet. Placeringen av batteriet under bilens baksäte leder till en lägre tyngdpunkt vilket optimerar bilens rörlighet, men det innebär också en liten minskning i transportkapaciteten jämfört med en konventionell, kompakt SAV-modell.

Bagageutrymmet på 450 liter är tillgängligt i sin helhet vid vanlig användning. Med en standardsplit på 40:20:40 kan detta utökas till 1,470 liter genom att fälla ned stolsryggarna. Dragkrok finns som tillval med en maximal dragvikt på 750 kg.

Nya BMW X1 xDrive25e börjar att produceras i mars 2020.

Under 2018 levererade BMW mer än 140 000 elektrifierade fordon till sina kunder. I slutet av år 2019 är BMW:s mål att ha en halv miljon elektrifierade fordon på vägarna. Redan år 2023 avser BMW kunna erbjuda 25 elektrifierade modeller, varav mer än hälften helelektriska.

För mer information, vänligen kontakta: Peter Maier, informationschef BMW Group Sverige
@: peter.maier@bmw.se T: +46 73 347 06 34

*Samtliga siffror som hänvisar till körförmåga, bränsleförbrukning, utsläpp och räckvidd är provisoriska. *Bränsleförbrukning, CO2-utsläpp, elförbrukning och räckvidd har beräknats utifrån den nya testcykeln WLTP och har anpassats till NEDC för jämförelsebarhet, beroende på val av däckformat. I dessa fordon, kan andra siffror än de som redovisas här vara aktuella i fråga om beräkning av skatter eller andra fordonsrelaterade avgifter som (också) baseras på CO2-utsläpp.

Med sina fyra varumärken BMW, MINI, Rolls-Royce och BMW Motorrad är BMW Group världens ledande premiumtillverkare av bilar och motorcyklar, och erbjuder även finansiella- och mobilitetstjänster för premiumsegmentet. BMW Groups nätverk består av 30 produktions- och monteringsanläggningar i 14 länder tillsammans med ett globalt försäljningsnätverk i över 140 länder.

Under 2018 sålde BMW Group över 2,49 miljoner personbilar och över 165 000 motorcyklar världen över. Resultatet före skatt för räkenskapsåret 2018 var 9,815 miljarder euro, varav intäkter beräknade till 97,48 miljarder euro. Per den 31 december 2018 hade BMW Group 134 683 medarbetare.