MINI:s globala och elektriska kurs in i framtiden

MINI:s globala och elektriska kurs in i framtiden

20 år har passerat sedan den brittiska ikonen MINI återlanserades, som en del av BMW Group. Sedan dess har cirka fyra miljoner bilar rullat ut från fabriken i Oxford och nått ut till fler än 100 länder runt om i världen. Nu sätts kursen för kommande år - och den är elektrisk.

Utvecklingen av MINI:s modellserier de senaste två decennierna har definierats av kundernas önskemål och behov. 2015 ledde nya MINI Clubman övergången till det kompakta premiumsegmentet. Och två år senare fortsatte detta med nya MINI Countryman. Idag utgör segmentet cirka 40 procent av MINI:s årliga globala försäljning och utbudet av MINI-modeller är bredare än någonsin: De sportiga John Cooper Works-modellerna utgör cirka fem procent av den totala försäljningen, medan de laddningsbara modellerna blir alltmer populära. 2019 stod MINI Countryman plug in-hybrid för fem procent av MINI:s totala försäljning, men efter lanseringen av den elektriska MINI Cooper SE har volymen på laddningsbara modeller ökat till tio procent.

Från dåtid till framtid, med samma grundvärden
De underhållande köregenskaperna i kombination med effektivitet är djupt rotade i varumärket MINI, som föddes för 61 år sedan. Den tidens globala bränsleransonering bidrog till stor efterfrågan på små, effektiva bilar. Den andra generationen, som introducerades 2000, optimerade förhållandet mellan underhållande körning och bränsleförbrukning, tillsammans med införandet av dieselmotorer. Nu förändras bilvärlden på nytt och MINI antar ännu en gång utmaningen. Centralt är utvecklingen av elektrisk mobilitet, att underlätta för ett ökat intresse för bildelning och digitala tjänster, uppnå tillväxt i det kompakta premiumsegmentet samt förstärka marknadspositionen i Kina.

En rad nya laddningsbara modeller
MINI:s elektriska kärnfamilj kommer i framtiden att inkludera en 3-dörrarsmodell, en ny crossover-modell i småbilsegmentet och en crossover-modell i det kompakta segmentet. Nästa generations MINI Countryman kommer också att finnas med både förbränningsmotorer och laddningsbara drivlinor. De kommande generationerna, oavsett koncept och storlek, kommer att fortsätta att vara MINI-karaktäristisk, med maximalt interiört utrymme, underhållande köregenskaper och individuella lösningar för kunderna.

– Det är vårt ansvar gentemot varumärket och våra kunder att bevara den unika MINI-karaktären, med ett minimalt fotavtryck, säger Bernd Körber, VD för MINI.

Från importör till producent i Kina
Förutom elektrisk mobilitet är det viktigt för MINI att arbeta mot nya målgrupper och försäljningsmarknader, och Kina kommer att spela en nyckelroll. Kina är idag världens största bilmarknad med en dynamisk tillväxt. Idag levereras cirka tio procent av alla nya MINI till kinesiska kunder. I framtiden kommer denna marknad att bli ännu viktigare. För att ytterligare ta del i den positiva utvecklingen och sälja fler bilar i Kina kommer MINI snart att byta ut sin status som importvarumärke till en lokalt producerad billeverantör.

Från 2023 kommer MINI att producera elektriska modeller i Kina, via en ny plattform, utvecklad från grunden för ren elektrisk mobilitet. Detta sker i samarbete med den lokala tillverkaren Great Wall Motors. Denna investering kommer att göra det möjligt att möta den växande efterfrågan på utsläppsfri körning både i Kina och på andra marknader. Samarbetet med den kinesiska partnern kommer att baseras på en tydligt definierad princip, där produktionen följer marknaden. Med lokalt producerade bilar kommer MINI att betjäna den växande kinesiska bilmarknaden och samtidigt upprätthålla en stabil produktion på andra platser i världen.

Bästa året någonsin för MINI i Norden
Trots ett annorlunda år går 2020 till historien som det bästa året för MINI i Norden.

– Med plug-in hybriden MINI Countryman och den helelektriska MINI Cooper SE når vi en stor nordisk publik. Med dessa toppmoderna modeller samt våra unika utställningsrum erbjuder vi våra kunder en genuin upplevelse, från det första besöket hos våra återförsäljare tills kunden sitter bakom ratten i sin egen MINI, säger Anders Brocknäs, nordisk MINI-chef.

– Vi är tacksamma för det förtroende vi får från våra kunder och ser fram emot att delta i MINI:s fortsatta tillväxt - med en rad nya laddbara modeller som passar mycket bra för vår marknad, avslutar Brocknäs.

@: carl.lindwall@bmw.se T: +46 73 347 0683

Under 2019 sålde BMW Group över 2,5 miljoner personbilar och över 175 000 motorcyklar världen över. Resultatet före skatt för räkenskapsåret 2019 var 7,118 miljarder euro, varav intäkter beräknade till 104,210 miljarder euro. Per den 31 december 2019 hade BMW Group 126 016 medarbetare.