​NYA BMW 3-SERIE GRAN TURISMO – ALLKONSTNÄREN I SITT LIVS FORM.

​NYA BMW 3-SERIE GRAN TURISMO – ALLKONSTNÄREN I SITT LIVS FORM.

Coupéns sportiga elegans, lyxsedanens slösande komfort, den upphöjda sittställningen som ger en överlägsen runtomsikt i kombination med en oöverträffad känsla av rymd har alltid varit BMW 3-serie Gran Turismos främsta egenskaper. När nya BMW 3-serie Gran Turismo lanseras i sommar bygger den vidare på sina traditionella styrkor och adderar dessutom en sportigare exteriör, lyxigare interiör, mer utrustning samt starkare och snålare motorer. Kort sagt – en allkonstnär i sitt livs form.

BMW 3-serie Gran Turismos unika kombination av egenskaper gör den till ett alternativ till såväl coupé- som sedan- och kombimodeller och har visat sig vara en mycket framgångsrik formel över hela världen sedan modellen lanserades för tre år sen, inte minst på de största marknaderna USA, Kina och Europa där majoriteten av kunderna dessutom är nya för BMW.

Sportigare utseende och exklusivare interiör.

Nya BMW 3-serie Gran Turismo har fått ett sportigare och mer dynamiskt yttre som förstärker modellens exklusiva och högkvalitativa karaktär. Tack vare diskreta men effektfulla formgrepp i kombination med de nya standardmonterade LED-strålkastarna och LED-dimjusen har nya BMW 3-serie Gran Turismo fått ett mer bredaxlat utseende sedd framifrån. Även bakpartiet har fått en tydligare karaktär tack vare ett mer distinkt linjespel och nydesignade LED-bakljus. Interiören har fått en mer sofistikerad atmosfär tack vare exklusivare material och accenter. Extra krominlägg runt instrumentpanelens reglage, nya trädekorer, nya färg- och läderklädselalternativ samt förbättrad ergonomi bidrar till att höja den upplevda kvalitetskänslan i kupén ytterligare ett snäpp.

Det 110 mm förlängda axelavståndet (jmf med BMW 3-serie Sedan) ger baksätespassagerarna benutrymme i lyxbilsklass och den upphöjda sittställningen med sin optimala runtomsikt i kombination med lastvolymen på 520/1600 l gör nya BMW 3-serie Gran Turismo extremt flexibel och mångsidig.

En annan nyhet är att nya BMW 3-serie Gran Turismo som första BMW-modell i mellanklassegmentet även kan utrustas med den senaste och kraftigt uppdaterade versionen av Navigation Professional. De viktigaste menyalternativen är nu grupperade som tydliga och överskådliga ämneskategorier som gör navigeringen av menysystemet ännu mer intuitivt. En annan nyhet är anslutningen av mobiltelefonen som kan laddas trådlöst via en smidig hållare för induktionsladdning.

Ny motorfamilj med högre effekt och lägre förbrukning.

Samtliga 4- och 6-cylindriga bensinmotorer samt de 4-cylindriga dieselmotorerna är utvecklade ur BMW:s nya modulära BMW EfficientDynamics-motorfamilj och kännetecknas av sportiga prestanda, sofistikerad gångkultur och kraftutveckling samt klassledande bränsleekonomi. Vid lanseringen erbjuds tre nya bensinmotorer på 184-326 hk samt fem dieselmotorer på 150 hk-313 hk, med klassisk bakhjulsdrift alternativt BMW xDrive fyrhjulsdrift samt med manuell växellåda eller Steptronic-växellåda. Förbruknings- och utsläppsvärdena ligger på 7,7-4,3 l/100 km resp. 175-112 g/km CO2.

Totalt erbjuds nya BMW 3-serie Gran Turismo med inte mindre än 18 motor-, transmissions- och drivningskonfigurationer. Som standard har BMW 320i, BMW 318d och BMW 320d Gran Turismo 6-stegad manuell växellåda men erbjuds som tillval med 8-stegad Steptronic-växellåda. Alla övriga motoralternativ har Steptronic-växellåda som standard. Samtliga bensinvarianter samt 320d och 330d Gran Turismo erbjuds som tillval med BMW xDrive. xDrive är standard på BMW 335d Gran Turismo.

Nya BMW 3-serie Gran Turismo har fått mer utrustning som standard, bland annat Bi-LED-strålkastare, LED-dimljus, högupplöst Control Display med iDrive Controller, handsfreefunktion inklusive USB-port och Bluetooth audio streaming. Nya BMW 3-serie Gran Turismo erbjuds i modellvarianterna Sport Line, Luxury Line samt M Sport.

Med sina tre varumärken BMW, MINI och Rolls-Royce, är BMW Group världens ledande premiumtillverkare av bilar och motorcyklar samt erbjuder finansiella- och mobila premiumtjänster. Som ett globalt företag, driver BMW Group 31 produktions- och monteringsanläggningar i 14 länder och har ett globalt försäljningsnätverk i mer än 140 länder.

År 2015 sålde BMW Group ca 2,247 miljoner bilar och nästan 137.000 motorcyklar över hela världen. Resultatet före skatt för räkenskapsåret 2015 var ca 9,22 miljarder euro, omsättningen 92,18 miljarder euro. Per den 31 december 2015 hade BMW Group 122.244 medarbetare.