Nya BMW X3 och BMW X4 – här är svenska priserna

Nya BMW X3 och BMW X4 – här är svenska priserna

Nya BMW X3 och BMW X4 har nu uppdaterats med en modern och kraftfull design med bättre körprestanda och lägre bränsleförbrukning, tillsammans med innovativa och digitala tjänster för ökad komfort, interaktion och säkerhet.

BMW har uppdaterat BMW X3 och BMW X4 med ett nytt utseende, förbättrad utrustning och en produktstruktur som optimerats för kunden. Den nydesignade fronten och den reviderade baksektionen lägger nu ännu mer tonvikt på det robusta terrängutseendet och den sportiga framtoningen på BMW X3. BMW X4 har samma front som X3 men särskiljer sig något genom att ha en annan design på grillen och en mer dynamisk bakände. Uppfriskningen avrundas med en modern interiör med nya utrustningsfunktioner och uppdaterat infotainment.

Hybridteknologi för alla motorer
Utöver laddhybriden BMW X3 xDrive30e, som varit i produktion sedan december 2019, använder alla fyrcylindriga och sexcylindriga motorer i de två modellerna nu 48-volts mildhybridsteknik, vilket ger ännu bättre körprestanda med lägre bränsleförbrukning och ökad körkomfort. Den energi som erhålls genom återhämtning och lagras i 48-voltsbatteriet kan även användas för en elektrisk boost på 11 hk.

Sju drivalternativ finns tillgängliga för nya BMW X3 och nya BMW X4, som täcker ett effektspann från 184 hk till 360 hk. Laddhybriden BMW X3 xDrive 30e har en total systemeffekt på 292 hk (kan tillfälligt ökas med upp till 41 hk med Boost effekt) och en total elektrisk räckvidd upp till 50 km.

Utökat assistentsystem och innovativa digitala tjänster
I uppdateringen av nya BMW X3 och BMW X4 har BMW återigen utökat utbudet av moderna förarassistanssystem för att förbättra både komfort och säkerhet. Driving Assistant Professional, tillgänglig för första gången som tillval i dessa modellserier, erbjuder föraren bekväm avlastning och ökad säkerhet i olika körsituationer. Med Parking Assistant Plus får föraren även en bakassistent, som hjälper till att spåra en färdig linje i omvänd riktning.

Med BMW Live Cockpit Plus som standard och ett intelligent nätverk med innovativa digitala tjänster baserade på BMW operativsystem 7, erbjuder BMW X3 och BMW X4 nu särskilt nära samspel mellan förare och fordon. Modellerna har även uppdaterats med en ny mittkonsol från den nuvarande BMW 4-serien. Den fristående, centrala kontrollskärmen erbjuder en skärmdiagonal på upp till 12,3 tum med touchfunktion.

Nästa generations navigering, uppkoppling och smartphone-anslutning
En av de viktigaste innovationerna inom området digitala tjänster är BMW Maps, som möjliggör betydande prestandaförbättring, hög precision och förenklad destinationsinmatning. Det nya generationens navigationssystem erbjuder extremt snabb och dynamisk ruttberäkning baserat på trafikdata i realtid och kan dessutom förmedla än mer detaljerat stöd i sökandet efter lediga parkeringsplatser.

BMW Live Cockpit Plus och BMW Live Cockpit Professional, erbjuder en optimerad och trådlös smartphoneintegration via Apple CarPlay. Här kan föraren visa all viktig information från apparna på kontrollskärmen och i instrumentklustret samt tillvalet BMW Head-Up Display.

Med Android AutoTM har BMW Group lagt till ytterligare en kundrelevant anslutning i fordonet, vilket erbjuder enkel och säker användning av smarttelefonfunktioner som musik, media eller meddelandeappar under körning. Höjdpunkterna i interaktionen mellan Android Auto och BMW inkluderar bekvämt och trådlöst nätverk och den intelligenta integrationen av Google MapsTM-navigationsinstruktioner i BMW Head-up Display.

X3 M & X4 M med nya krafttag
Förutom nya designfunktioner tillsammans med M-specifika förändringar och ett nytt driftkoncept, erbjuder nya BMW X3 M Competition och nya BMW X4 M Competition även ökat vridmoment. Modellerna är utrustade med BMW:s mest kraftfulla sexcylindriga bensinmotor med en maximal effekt på 510 hk och ett maximalt vridmoment på 650 Nm (+50Nm från föregångaren). BMW X3 M Competition och nya BMW X4 M Competition tar sig från 0–100 kh/h på 3,8 sekunder och har en topphastighet på 250 km/h. Vid tillvalet M Driver’s Package kan hastigheten ökas till 285 km/h.

Svenska priser:
X3 xDrive 20i = 491.000 SEK
X3 XDrive 30i = 565.000 SEK
X3 xDrive M40i = 702.000 SEK
X3 xDrive 30e = 632.000 SEK
X3 xDrive 20d = 510.000 SEK
X3 xDrive 30d = 582.000 SEK
X3 xDrive M40d = 697.000 SEK

X4 xDrive 20i = 513.000 SEK
X4 xDrive 30i = 587.000 SEK
X4 xDrive M40i = 733.300 SEK
X4 xDrive 20d = 532.000 SEK
X4 xDrive 30d = 605.000 SEK
X4 xDrive M40d = 728.000 SEK

X3 M Competition = 930.000 SEK
X4 M Competition = 953.000 SEK

Läs mer om BMW X3 och X4 här.
Läs mer om BMW X3M och X4M här.

Under 2020 sålde BMW Group över 2,3 miljoner personbilar och över 169 000 motorcyklar världen över. Resultatet före skatt för räkenskapsåret 2019 var 7,118 miljarder euro, varav intäkter beräknade till 104,210 miljarder euro. Per den 31 december 2019 hade BMW Group 126 016 medarbetare.