Roadstern är tillbaka: Världspremiär av nya BMW Z4

Roadstern är tillbaka: Världspremiär av nya BMW Z4

För ett år sedan visades konceptbilen för nya BMW Z4 upp på den berömda golfbanan Pebble Beach. Idag sker världspremiären av det färdiga resultatet med uppvisningen av BMW Z4 M40i First Edition. En exklusiv och spännande försmak av den nya roadster-generationen, som släpps ut på vägarna våren 2019.

Årets bilvecka i Monterey, Kalifornien avslutas sedvanligt med den exklusiva bilutställningen Concours d’Elegance. På golfbanan Pebble Beach, erkänd som en av världens vackraste, radas bilarna upp på det gröna gräset. Detta är också platsen för dagens världspremiär av BMW Z4 M40i First Edition, vilket är en specialversion av BMW:s nya Z4-roadster i begränsad upplaga. Därmed har det blivit verklighet av den konceptmodell som presenterades på denna plats för ett år sedan, som med sitt puristiska, dynamiska och progressiva designspråk utlovade en vision om en ny, karismatisk sportbil.

BMW Z4 M40i First Edition besitter den smidighet, precision och dynamik som är typiska egenskaper för en M Performance-modell. Detta kombineras med sofistikerad design och utrustning, toppat med en exklusiv touch i form av karossfärgen Frozen Orange Metallic.

Highlights för nya BMW Z4 är:

• Rak 6-cylindrig motor på 340 hästkrafter
  • 0 till 100 km/h på 4,6 sekunder.
  • Sportfjädring med elektroniskt styrda stötdämpare
  • M Sport-bromssystem med elektronisk diffbroms för bakaxeln.
  • Vertikalt riktade huvudstrålkastare
  • BMW-njurar i mesh-design
  • Sportbilshuv som sträcker ut sig över hjulen
  • Väl tilltagna Air Breathers intill framhjulen
  • Distinkt spoiler på bakluckan
  • BMW Heads-Up display (för första gången i en roadster)
  • BMW Live Cockpit Professional med den senaste nätverksteknologin

Interiören utmärks av den elektroniska takdelen i tyg, som går i antracit med silverdetaljer, samt de elektroniskt justerbara sätena med minnesfunktion, klädda i svart Vernasca-läder och dekorativa sömmar. Utöver det finns valbar Ambient Light-belysning och Harman Kardon Surround-ljudsystem.

BMW Z4 M40i First Edition kommer även med adaptiva LED-lyktor och matrix-funktion vid helljus. Allt detta tydliggör vilken avancerad teknologisk nivå det traditionella konceptet med en tvåsitsig, taklös sportbil numera befinner sig på.

Mer detaljer om kommande motorvarianter och övrig teknisk information kommer att släppas den 19 september 2018. Marknadslanseringen av nya BMW Z4 sker under våren 2019.

Med sina fyra varumärken BMW, MINI, Rolls-Royce och BMW Motorrad, är BMW Group världens ledande premiumtillverkare av bilar och motorcyklar samt erbjuder finansiella- och mobila premiumtjänster. Som ett globalt företag, driver BMW Group 30 produktions- och monteringsanläggningar i 14 länder och har ett globalt försäljningsnätverk i mer än 140 länder.

År 2017 sålde BMW Group ca 2,463 miljoner bilar och mer än 164 000 motorcyklar över hela världen. Resultatet före skatt för räkenskapsåret 2017 var ca 10,655 miljarder euro på upptill 98,678 miljarder euro i intäkter. Per den 31 december 2017 hade BMW Group 129 932 medarbetare.