Andréas K:son Edman på BNI-möte

5 tips till nya teamledare

Andréas K:son Edman lämnar precis över stafettpinnen efter ett år som Teamledare. Här kommer hans fem bästa tips till er som har rollen nu!

1. Håll igång en positiv energi!
    Alla som morgontrötta har gästat BNI Assist har lämnat oss med en WOW-upplevelse om vilken enorm energi det har varit. Jag tycker att gäster och affärspartners ska gå stärkta och energiska från våra affärsmöten. Nya teamledare behöver snabbt lära sig agendan och bli bekväm med den. Våga ha roligt.
  2. Ge ett varmt välkomnande!
    Se till att vara påläst på gäster och snabbt lära dig namn och företag. Alla människor som får ett varmt välkomnande blir mer öppna; öppna för nya samarbeten och kanske bli en del av teamet. Drilla ditt team till att alla är besöksvärdar och ska visa stort intresse för våra gäster. En av besöksvärdarna i BNI Assist lägger ut gästlistan dagen innan mötet i vår Facebookgrupp så att alla snabbt och lätt kan vara pålästa.
  3. Utnyttja teamets krafter!
    Fler blir starkare och föder fantastiska idéer. Som ledare för BNI Assist så har jag självklart varit HELT beroende av alla affärspartners i teamet. Alla idéer är bra idéer och det är viktigt att lyssna på alla röster. Jag älskar när vi hamnar i läget för fine tuning, att små förändringar kan göra stor skillnad. En affärspartner i mitt team föreslog att alla som ska presenteras med roller, att de reser sig samtidigt, presenterar sig själva och sedan sätter sig samtidigt. Bättre flyt och mindre skrap med stolar.

4. En sak i taget!
    Precis som när vi ska presentera oss så blir det tydligare att du pitchar en sak i taget, även om tex en fotograf fotar barn, porträtt, mat och byggnader. Från vecka till vecka har jag gett mitt team en sak att fokusera på. Ena veckan gäster, andra veckan affärsmöten som ska generera referenser. Allt för att skapa den mötesplatsen som ska bli mest omtalad och känd för att skapa nya möjligheter och affärer.
  5. Sikta mot stjärnorna!
    ”Sikta mot stjärnorna så kommer du en bra bit på väg” – det är ett ordspråk med väldigt mycket sanning i sig. Tänk att nå till månen! Självklart ska man ha höga mål men sätt upp delmål så att ni får många anledningar att fira. Var konsekvent i uppföljningen så att teamet kan följa med och se hur det går, tex i veckobrevet. Vi hade såklart ett-årskalas och spelade födelsedagsmusik under minglet och hade tårta på frukostbuffén.

Text: Andréas K:son Edman