Ann Tavelin från BNI Umeå

Ann Tavelin - Våga vara generös med din kunskap!

Vågar du ge bort kunskap? Utan att veta till hundra procent att du får något tillbaka?

Ann Tavelin från BNI Umeå har upptäckt är att när hon är generös med sin kunskap så har det också gett fler uppdrag och affärer. Men hur är det möjligt, kanske du undrar? Hur ska du tjäna pengar om du ger bort det du kan? Läs om Anns arbetssätt och hur det ger henne bra kundrelationer och fler affärer.

Jag är egen företagare som hjälper mina kunder med digital marknadsföring. Det innebär allt från webb- och E-handelslösningar till konkreta marknadsplaner över vilka aktiviteter, kampanjer, blogginlägg, nätverkande som ska genomföras under ett år för att nå uppsatta nyckeltal.

På min webbsida publicerar jag instruktionsfilmer för Wordpress. I dessa får du lära dig hur du uppdaterar, publicerar dokument, skapar formulär, sökordsoptimerar och mycket annat. Dessa blogginlägg delar jag sedan på Youtube, företagets egna Facebook och LinkedIn-sida samt grupper som jag finner intressanta.

Det tog ett tag … Närmare ett par år, om jag ska vara ärlig. Men nu har det börjat bära frukt. Varje vecka får jag åtminstone en eller ett par förfrågningar från företagare som vill ha hjälp med webbproduktion, grafisk design eller en marknadsplan.

Det handlar om att våga ge bort kunskap som får dig att framstå som en ”expert”. När de sedan kommer till webbsidan så ser de att jag också levererar dessa typer av tjänster. Och om du ställer dig frågan: Vem vill jag göra affärer med? Så tror jag att svaret blir: ”Av någon som jag litar på och som vet vad de gör”. Så har det varit för mig.

Finns viljan, drivet eller kärleken till det man gör som konsult eller egen företagare så kommer Givers Gain nästan av sig självt. Så är det för mig. Så hur lyckas man i sin relation till sina kunder? Här kommer mina fem tips:

1. Var nyfiken och lyhörd
Det är ingen som begär att du ska kunna allt om din kunds verksamhet. Men ställ frågor, var nyfiken, lyssna och ställ ännu mer frågor så kommer du upptäcka att kunden känner sig bekväm och avslappnad. Då har du stora chanser att leverera något som kunden verklighet vill ha. Det kommer att uppskattas och ge ytterligare uppdrag.

2. Håll i taktpinnen
Många av oss har säkert varit med om att projekt dragit ut på tiden. Det tar både energi och kostar pengar. Våga vara den som driver processen framåt. Lämna inte över ansvaret på kund att höra av sig. Säg istället: ”Bra, då ringer jag dig på torsdag då du sammanställt uppgifterna så kan vi gå igenom tillsammans”.

3. Var tydlig och ge inte bort för mycket
Det här kan låta som jag gör en kovändning från tidigare beskrivning. Men det jag menar är att projekt ibland har en tendens att växa. Plötsligt så vill kunden även ha den där funktionen eller den där nya lösningen och snabbt har dina budgeterade arbetstimmar försvunnit. Avgränsa uppdraget där övriga önskemål hamnar under punkten ”tillägg”.

4. Ge en tydlig offert/uppdragsbeskrivning
Därför är det viktigt att du tydligt beskriver vad som ingår i ditt uppdrag. Försök inte skriva ned allt som inte ingår (det blir en mycket tung och svårläst offert och du kommer garanterat att glömma något). Beskriv istället vad som ingår och försök vara så tydlig som möjligt. När du levererat ditt förslag så boka in en tid så att ni tillsammans kan gå igenom och räta ut eventuella frågeställningar.

5. Ge det där ”lilla extra”
Gör något oväntat som att ge det där lilla extra. Det kan vara att du hjälper din kund att hitta kunder/uppdrag genom ditt eget affärsnätverk. Eller att du tipsar om något som du tror kan vara till hjälp. Det handlar om att din kund ska förstå att du bryr dig. Att du vill deras bästa. För så är det ju!

Text: Ann Tavelin