Karin Brander från Activa Zoo

Att gå med i BNI är det bästa vi har gjort!

Karin Brander och hennes man Mats driver sedan 23 år tillbaka en Zoobutik i Kallinge, Blekinge, vilket är en ganska ovanlig bransch inom BNI. De har en fullsortimentsbutik för alla djur. Deras specialitet är dock att sälja färdigmonterade MIM bilhundburar som de även installerar i bilen till kunden och genom sina BNI-team Gribshunden och BNI Jarramas samarbetar de med ett flertal bilfirmor. - Vi har utvidgat vårt kontaktnät med andra företagare något helt otroligt genom BNI, säger Karin.

Hur kom ni i kontakt med BNI?
- Det hela började med att Mats blev inbjuden som gäst till Team Jarramas i Karlskrona i januari 2019. Då visste vi inte vad BNI stod för, men han åkte dit och fick presentera vår butik, lyssnade på alla kreativa företagare, träffade trevliga människor och kom hem och berättade för mig vad det gick ut på.

Hur kändes det på ditt första besök?
- Redan veckan efter Mats första besök gästade jag Team Jarramas för att bilda mig en uppfattning om vad BNI gick ut på. Jag kände ju inte en människa samt fick ställa mig upp (hemskt) och presentera mig och vårt företag och som gäst efteråt fick jag prata om hur jag upplevt mötet för de andra deltagarna och vi insåg snabbt att detta var något som Mats skulle gå med i och i mars 2019 var det klart. Kort därefter gick jag med i ett team i Ronneby som är vår hemkommun!

Du har varit med och startat upp ett nytt team, hur har det varit?
- Riktigt kul! Vi hade som mål att teamet, som heter Gribshunden, skulle vara 30 affärspartners när vi startade upp det vilket vi lyckades med! Vår kickoff skedde fysiskt och även några av våra möten ett antal gånger därefter så vi hade tur att vi hann träffa varandra innan vi fick börja köra digitalt. Vårt nästa mål nu är vi ska bli minst 38 stycken vilket känns som vi ska kunna uppnå till hösten.

Du skrev i ett inlägg på sociala medier att "Gå med i BNI är det bästa ni har gjort". Hur kommer det sig?
- Att vara med i BNI har medfört att vi har utvidgat vårt kontaktnät med andra företagare något helt otroligt. Vi samarbetar nu med ett flertal bilfirmor då det gäller att sälja in MIM bilhundburar. Samarbetet går ut på att man bakar in priset för hundburen i billånet vid bilköpet vilket inte känns så betungande i sammanhanget. Vi krattar manegen för dom och vice versa.

- Vi har också lärt känna massor med anställda samt egna företagare som rekommenderar oss som butik men som även handlar hos oss. Sedan är det ju så att givaren gynnas vilket betyder att vi rekommenderar andra företag som vi vet är seriösa och gör ett bra jobb vilket betyder att vi även ”krattar manegen” åt andra företag och i gengäld gynnas den som ger då de rekommenderar oss. Vi har power team möten, och vi har individuella möten där vi lär känna varandra, vi höjer varandra i teamet om vi vet att någon gjort något bra, vi puffar varandra, vi har golftävlingar, event, AW mm.

Hur ditt engagemang i BNI påverkat dig?
- Jag kan säga att BNI inte bara är ett företagsnätverk utan även ett socialt nätverk där vi bryr oss om varandra och peppar varandra.

- Speciellt gäller detta mig nu då jag har blivit sjuk och inte får jobba i butiken och ofta behöver hjälp med vikarie i butiken, då ställer man upp och hjälper oss, inte bara i mitt team Gribshunden i Ronneby utan även i Team Jarramas i Karlskrona och Team Moneymaker i Karlshamn då vi i alla teamen känner varandra eftersom Blekinge är ett litet län.

- Det bästa med mitt team är (trots digitala möten på zoom) att alla är aktiva och energiska, Vi har mycket gäster och många individuella möten med varandra och vi strävar efter att bli bäst i Sverige. Så, vem vet..?

Text: Karin Brander, BNI Team Gribshunden