Robert Grundell från Direkt Optik och BNI.

De som banar väg för andras framgång: Robert Grundell

Detta är den fjärde artikeln i serien "De som banar väg för andras framgång". Det är en serie av presentationer om våra BNI-konsulter och nu har turen kommit till Robert Grundell. Han är Regionansvarig för BNI Gävleborg. En av hans stora passioner i livet är mat och dryck och han skulle ha svårt att leva utan ost. Han har inget problem att få tiden att gå med en stor familj, flera företag och engagemang i det lokala näringslivet.

Men vad driver egentligen en BNI-konsult, vad är deras passion i livet och hur ser deras vardag ut? Det vill vi ta reda på i denna artikelserie.

Robert, vem är du?
- Jag ser mig själv som en glad, positiv och social person som trivs bäst när jag har många järn i elden.
En stor familj, flera företag och mitt engagemang i det lokala näringslivet gör att jag inte har några problem med att få tiden att gå.

Vad är din passion i livet?
- En av mina största drivkrafter är utveckling. Jag älskar att se mina barn utvecklas och växa upp.

När mina medarbetare och affärspartners blir bättre och utvecklas som personer blir jag stolt och glad att jag har möjligheten att hjälpa dem.

Privat är mina största passioner mat, dryck och resor. När jag får bjuda hem vänner på en god middag eller en trevlig fest och jag ser att andra mår bra blir jag lycklig. När jag reser är också maten viktig och många gånger väljer jag resmål efter vilka restauranger som finns eller så hyr jag en bil eller motorcykel för att se och uppleva mer än ett hotell på en charterort.

Berätta något om dig själv som många inte vet
- Jag gick industriteknik på gymnasiet och är utbildad reparatör så jag kan svetsa, svarva, fräsa och byta lager i maskiner, eller kunde i alla fall för 20 år sedan. Men jag insåg mitt sista år på gymnasiet att jag inte riktigt gillade att jobba i en fabrik så jag började på McDonald’s i stället och blev kvar där i 18 år innan jag startade eget 2017 och köpte 2 stycken glasögonbutiker och har sen dess öppnat en till i min hemstad Hudiksvall.

Har du något exempel på ett tillfälle du har hjälpt en affärspartner som du är extra stolt över?
- För några år sedan var det en affärspartner i ett team som hade det tufft privat och behövde någonstans att bo en period. Då lånade jag ut min lägenhet och det var väldigt uppskattat. Det blir ofta starka relationer i teamen och Givers Gain fungerar verkligen. Personen jag hjälpte med boende var en bra partner som bidrog mycket till teamet så det var självklart för mig att hjälpa till.

Vad är det bästa med att vara BNI-konsult?
- Att jag får träffa så många olika människor som lär mig mycket, samtidigt som jag ger dem möjligheten att få fler och bättre affärer.
Eftersom jag brinner för utveckling, effektivitet och samarbeten är det en ynnest att vara BNI-konsult!

Vad är det mest historiska du någonsin bevittnat eller deltagit i?
- En upplevelse jag tänker på just nu är när jag var på BNI Global World Conference i Warszawa hösten 2019 och fick Hall of Fame-Award av BNIs grundare Ivan Misner och Graham Weihmiller som är CEO för BNI Globalt. Förutom att jag blev uppmärksammad var det ett minne för livet att träffa flera tusen BNI:are från hela världen och jag ser fram emot nästa världsmöte som är i Singapore till hösten.

Vilken film kan du se om och om igen utan att tröttna?
- Forrest Gump.

Vad är det värsta köpet du någonsin gjort?
- Oj, förutom att jag har gjort många dåliga bilaffärer kommer jag inte på något riktigt dåligt köp. Jag lägger inte sånt på minnet utan blickar framåt i stället.

Vad är du riktigt stolt över, men har aldrig en ursäkt att prata om?
- Jag är riktigt stolt över min mamma som är en av mina största förebilder och alltid ser saker från den ljusa sidan. Hon har lärt mig att vara ärlig, lojal och positiv.

Vilken superkraft skulle du vilja ha?
- Att kunna flyga.

Vilken maträtt kan du inte leva utan?
- Jag gillar i princip all mat som är vällagad med bra råvaror så det är svårt att nämna bara en maträtt. Däremot skulle jag ha svårt att leva utan ost.