Sture Hellstrand, BNI-konsult i Sjuhärad

De som banar väg för andras framgång: Sture Hellstrand

"De som banar väg för andras framgång" är en serie presentationer av våra BNI-konsulter och i vår sjunde artikel vill vi berätta om Sture Hellstrand. Han är BNI-konsult för två team i Sjuhärad och fick utmärkelsen Årets BNI:are strax innan han klev in i rollen som BNI-konsult. Hans tävlingsinstinkt är ständigt påkopplad och hans "rekord" är fem referenser på en dag. Sportnörd som han alltid varit är hans favoritliknelse just nu "från stav till stav".

Men vad driver egentligen en BNI-konsult, vad är deras passion i livet och hur ser deras vardag ut? Det vill vi ta reda på i denna artikelserie.

Berätta kort om dig själv
Bor i Ulricehamn, har kontor där samt i Borås hos vår partner Leveriq. Har bland annat en bakgrund som dotterbolagsVD i börskoncernen Bergman&Beving/B&B Tools under elva år. Där fick jag både lära mig och utöva stora delar av mina kompetenser som jag gärna låter andra ta del av nu. Är en sportnörd i stora drag och det finns massor av symboliker mellan sportens och företagens värld. Just nu är en favoritliknelse ”från stav till stav” hämtad från skidskyttet och passar alldeles utmärkt i att beskriva företags effektivitet.

Vad är din passion i livet?
I den professionella delen att hjälpa företag och personer i dess utveckling. Privat är den att träffa barnbarnen, som nu är fyra stycken, och se samt ta del i deras utveckling.

Berätta något om dig själv som många inte vet
Många vet om min tävlingsinstinkt som kan visa sig på olika sätt. Däremot mindre känt är en episod när jag var lagledare för byns A-lag i fotboll där jag bodde och i en viktig match för serieseger. Matchen gick oss ur händerna till stor del orsakat av en inkompetent domare (många ansåg det!). Jag tappade det totalt efter matchen vilket ledde till att jag blev avstängd några matcher.

Har du något exempel på ett tillfälle du har hjälpt en affärspartner som du är extra stolt över?
Det är alltid så himla skönt att kunna ge referens till partners för att möjliggöra kommande affär/er. Min scanner är alltid på för att fånga signaler att kunna slussa vidare. Mitt ”rekord” är fem referenser på en dag.

Vad är det bästa med att vara BNI-konsult?
Då jag är ganska ny som BNI-konsult, startade efter årsskiftet, är det många delar att sätta mig in i. Tidigare var jag affärspartner i två år och har med mig egna vägar att ge och få affärer som bland annat innebar Mr 100 i Traffic Light. Konsultutbildningen gav en inblick och ökad förståelse, sedan är det till viss del ”learning by doing” som gällt. Dessutom har jag en mentor i form av Micael Hörberg, helt perfekt att kunna bolla med en garvad konsult.

Att vara delaktig i mina båda teams, Enterprise och Most Wanted, utveckling med dels hur vi tar oss framåt och uppåt samt TILLSAMMANS med Partners sätta MÅLEN är inspirerande. Stor likhet med min vardag som är rådgivning, eller som min payoff i BNI: ”Sture Hellstrand ger företag råd att ha ännu mera råd!

Om reinkarnation existerar, vad eller vem skulle du vilja komma tillbaka som?
Kanske mera på andra viset. Jag skulle gärna vilja hoppa in i tidsmaskinen för att se hur det var att leva på medeltiden, allt givet att jag kommer tillbaka i nutid! Fascinerande att se de gamla byggnaderna, hur de kom fram till olika konstruktioner och därefter byggde upp dem samt hur de levde i vardagen.

Vad är det godaste du har druckit?
Gärna kopplingen att till god mat njuta av ett riktigt gott vin.

Vad får dig att skratta?
Allt från ett sjukt TV-program som exempelvis Fawlty Towers eller Philip och Fredrik, härliga saker i BNI, till uttryck från barnbarn.

Vilken typ av musik gillar du?
Gamla klassiker som Queen, ELO, Supertramp, Bruce Springsteen, Mauro Scocco till dagens med bland annat Miriam Bryant. Har sett dem live vid ett eller flera tillfällen.

Vilken är din favorit-app och varför?
Sportbladet som den sportnörd jag är!