Camilla Wahlman, Sommelier & Journalist. Foto: Fotograf Anna Wilhelmsson, Östersund

Digitalt vin, funkar det?

Camilla Wahlman arbetar som sommelier och journalist. Hon har genom sitt BNI-team utvecklat sitt koncept och även breddat sin kundkrets till att också inkludera företagskunder vilket har varit en riktigt bra strategi. Nu börjar hon också få förfrågningar från företag som sitter utspridda över flera länder i Norden, där ju den nya digitala vinprovningen passar perfekt.

Hur kom det sig att du gick med i BNI?
När jag startade mitt företag kom jag från journalistiken och hade inget nätverk bland andra företagare. Men genom en god vän hade jag varit inbjuden till BNI som gäst ett par gånger tidigare. Jag kände att där fanns det en positivitet och en stöttande atmosfär som jag längtade efter och behövde som nyföretagare. Nu har jag varit med sen januari 2020, några månader efter att jag startade mitt företag.

Hur fick du idén till att ha vinprovningar online?
Mitt företag har två ben att stå på. Dels arbetar jag med journalistik inom vin och gastronomi, dels med sommeliertjänster. Båda delarna började gå knackigt när Coronalarmet kom i mars förra året. Mina vinprovningar avbokades då människor inte ville samlas i samma rum – och tidningarna ville inte köpa artiklar eftersom annonsmarknaden också störtdök.

En dag i slutet på mars frågade min sambo om jag inte skulle undersöka möjligheten att köra digitala vinprovningar. Jag bestämde mig för att testa och höll en pilotprovning med vänner i början av april. De gillade det – och gav jättebra feedback som jag använde för att finslipa konceptet. Efter det höll jag öppna digitala vinprovningar varje lördag. Flera av mina BNI-kollegor blev stamkunder på provningarna, vilket också gav mig en ökad tro på konceptet.

Hur fungerar det rent praktiskt?
Kunden/gästen köper själv viner/andra drycker och ev. tilltugg utifrån en lista från mig. Sen mejlar jag ut en länk till ett Zoom-rum, där provningen hålls. Teman kan vara hur man lär sig skillnaden mellan Champagne, Cava och Prosecco, en introduktion till Italiens vin-ABC eller spännande goda öl som passar bra till julmaten.

Hur har ditt nya koncept påverkat din kundkrets och vilken hjälp fick du av ditt nätverk?
Jag har fått fler och fler förfrågningar på privata skräddarsydda provningar, t.ex familjer och kompisgäng som vill fira något eller någon, men som bor på olika håll i landet, eller som inte kan ses på grund av Corona-smittan

I höstas hade jag också möte med en BNI-kollega som är erkänt duktig som säljare (Malin Lilliesköld, Time2Care). Hon inspirerade och instruerade mig hur jag kunde göra för att presentera mina tjänster för företag.

Jag började kontakta företag och möttes till min glädje av personer som blev glada och lättade över att jag ringde och kunde erbjuda en lösning på hur de skulle kunna tacka sina medarbetare "pandemi-säkert" efter ett osedvanligt tufft år.

Tack vare hennes och andra BNI-kollegors hjälp fick jag alltså väldigt mycket att göra inför jul med öl- och vinprovningar, och det har i sin tur lett vidare till fler och fler förfrågningar även nu in på nya året. Nu börjar jag också få förfrågningar från företag som sitter utspridda över flera länder i Norden, där ju den digitala vinprovningen passar perfekt.

Foto: Fotograf Anna Wilhelmsson, Östersund