David Griff, Robert Kraft och Jennie Hagman - tre av fyra grundare till Braskotten. Foto: Ewa Malmsten Nordell

Framgångsrika samarbeten över teamgränser mellan BNIare i Stockholm

David Griff är med i BNI Solna och två av hans tre bolag drivs ihop med BNI:are, Da Appy Place och Braskotten. Var har alla idéer kommit ifrån, hur växte bolagen fram och hur har samarbetet sett ut? Läs historien som har BNIare i alla huvudroller med samarbeten kors och tvärs mellan teamen i Stockholm.

Historien bakom Da Appy Place
Under en 10-minutare på BNI Solna under hösten 2014 beskrev teamkollegan Jennie Hagman inte sitt företag Aiorema utan hon berättade om en vision hon hade. Hon ställde frågan så här; Om teamets ca 20 affärspartners i BNI Solna kan göra affärer tillsammans för 10-12 miljoner kronor genom att ses 2 timmar i veckan – vad skulle hända om vi hade en gemensam arbetsplats, ett kunskapshus där vi kan jobba, umgås, ta emot kunder där syftet är att vi skall hjälpa varandra till större, bättre och lönsammare affärer?

Precis i den vevan letade David kontor till sitt rekryteringsbolag och då han tyckte idén om ett gemensamt kontor var lockande så började han leta. Han hade under många år haft koll på en lokal i området där han bodde och lokalen såg riktigt vanskött ut men hade potential. Efter mycket om och men lyckades han övertyga bostadsrättsföreningen att han var rätt hyresgäst för dem. Kontraktet skrevs i slutet på mars 2015 och David var i extas och slet med ombyggnation och renovering under våren och sommaren.

Under den tiden började Jennie prata med lite folk – inte bara i Solna-teamet utan i andra BNI-team runt om i Stockholm. Det gav ringar på vattnet och helt plötsligt fanns Ewa på Fotof’ralla (Bromma) och K2 Redovisningsbyrån (Kungsträdgården) som potentiella hyresgäster. Givetvis fanns även några andra i Solna teamet på listan över folk som ville vara med i denna nätverkshub, kunskapshus, kontorshotell eller vad det skulle kallas. Namnet DaAppyPlace dök upp hos Jennie en dag när hon tillsammans med sina barn satt och tittade på en tecknad film som heter Hajar som hajar… Ziggy Marley spelar något så otroligt som en rastafari-manet och säger vid ett tillfälle ”Let’s go to the happy place” med en skön jamaicansk dialekt. Det var ju precis det kontorshotellet skulle vara – det lyckliga stället.

DaAppyPlace slog upp dörren 1:a september 2015 och sedan dess har det kommit och gått en hel del medlemmar. Det har vuxit fram ett antal företag ur olika konstellationer av medlemmar och det är inte så konstigt - samlar man ett gäng kreativa och halvgalna entreprenörer i skön miljö så händer det saker. Då lokalen är liten (bara 135 kvadratmeter) så växer vissa företag ur lokalerna eftersom man på DaAppyPlace är väldigt duktiga på att ge varandra affärer och ibland slutar det med att företagen vuxit lite för mycket för att få plats. Bara för att de flyttar så försvinner inte den vänskap som byggts upp.

DaAppyPlace är fokuserat på att ha en härlig hemtrevlig atmosfär och det stöds av retromöbler, gott kaffe och en vinröd plåtburk som alltid är fylld med hembakade kakor. Det viktigaste är dock medlemmarna, och ca 80 % av medlemmarna är även affärspartners i BNI. Vissa var BNI:are när de flyttade in – andra har blivit under resans gång eftersom de blivit varse om hur bra det fungerar.

Historien bakom Braskotten
I slutet av oktober 2015 träffades fyra personer som var medlemmar i DaAppyPlace. Tre av dem hade känt varandra länge eftersom de varit affärspartners i Solna BNI under 3-4 år. De konstaterade att de gillade, kompletterade och triggade varandra och att de borde göra något gemensamt projekt. När de suttit under några timmar och skissat på hur bolaget skulle se ut så bestämde de sig för att starta företag tillsammans – även om de då inte visste med vilken produkt de skulle jobba.

När de skakat hand på samarbetet öppnade de sina anteckningsböcker med uppfinningar och började fylla whiteboarden med över 100 unika uppfinningar som de individuellt ruvat på. Efter ett strukturerat arbete lett av Jonas Venström på Veroveli hade de en short list på 5 innovationer som var genomförbara och sedan gjorde de en utvärderingsmatris. Den uppfinning som fick högst poäng var Braskotten. En braständare som Robert Kraft på Essbay utvecklat mer än 10 år tidigare men som han inte haft möjlighet att få ut på marknaden. Braskotten var en vanlig kotte som var impregnerad med stearin. David var inte helt säker på att de valde rätt produkt att inleda samarbetet med. Vid ett svagt ögonblick under mötet sa David att han skulle tatuera en kotte när de sålt kottar för en miljon kronor.

Sex veckor efter mötet står första lådan ute på en ICA-butik och hos Spisdoktor, men dessvärre sålde produkten ingenting. Efter en hel del arbete togs en helt egen förpackning fram tillsammans med Create/Remain som var affärspartners i BNI Kungsträdgården. De kände dessutom en trycksaksmäklare som heter Henrik Bergkrantz (nu med i BNI Kista). Det var när den prisvinnande förpackningen kom ut på marknaden under våren 2016 som försäljningen började ta fart. Företaget IncuTank grundat av Robert, Jennie, Jonas och David i juni 2016 har fram till dags dato haft en fantastisk resa där produkten Kotten (www.braskotten.se) tagit dem till mässor i München, Birmingham, London och Stockholm. Kotten har idag över 200 återförsäljare och finns i 7 länder.

Genomgående miljötänk
Det är ett genomgående miljötänk där alla delar i produkten antingen är restprodukter eller återvunnet material. Kottarna är skördade för hand av ett företag som under 20-25 år levt på att sälja frön för att det skall bli nya plantor. När de fått ur fröna ur kottarna har kottarna tidigare eldats upp eller slängts. Kotten impregneras med stearin från trasiga svanenmärkta ljus. En ljusproducent har tidigare varit tvungen att betala för att bli av med ljus som förstörts i produktionslinan – det är dessa ljus vi köper. Asken är gjord av 100% returpapper och läderhandtaget kommer från trasiga skinnmöbler som hämtas av grundarna till IncuTank och strippas på skinnet innan stommen tas till återvinningscentralen. Eftersom försäljningen tog fart behövdes en bra förpackningscentral och det står Samhall för. Personalen på Samhall tycker att Kotten är en av de bättre produkter de jobbat med – det finns alltid ett moment i tillverkningen passar personalen.

Produkten konkurrerar inte med andra braständare utan snarare med ”gå-bort-presenter”. Hur ofta har du sett en snygg braständare på en spiselkrans? Under resans gång har man insett att det är ont om svensktillverkade och miljövänliga företagsgåvor så det har blivit en stor marknad för Kotten och man erbjuder en unik produkt för promotionmarknaden.

Nu när man varit igång under ett år så har David en sökning att göra. Finns det någon riktigt duktig tatuerare inom BNI? Det är nämligen dags att införliva löftet som gavs.