Linda Moisio, Sales Group Manager på Bravura Sverige och affärspartner i BNI Business Focus Online Stockholm.

"Mängden kontaktytor och kompetens i samma mötesrum är enorm"

Linda Moisio jobbar som Sales Group Manager på Bravura Sverige och hon är affärspartner inom rekrytering i BNI Business Focus Online Stockholm. Under 2021 var hon en av de som passade på att koppla upp sig på Sommar-BNI. Sommar-BNI:s möten påminner om BNI:s vanliga veckomöten, men de har ett lättsammare anslag och samlar nätverkare från norr till söder under vecka 28-32.

- Mängden kontaktytor och kompetens i samma mötesrum är enorm och alla som är med på Sommar-BNI har samma mål, knyta nya kontakter. Många av de jag mötte har jag fortfarande kontakt med idag, både för direkta affärer men också som experter på sitt område vilket jag har stor nytta av, säger Linda.

Vad är det bästa med just Sommar-BNI?
- Nya kontakterna helt klart! Många drivna och engagerade experter i sitt område från hela landet som samlas i ett och samma forum med samma mål för mötet – knyta nya kontakter. Det är enkelt att koppla upp sig, tydlig agenda och effektiv struktur – jag tycker själv det passar bra att vara med under en latare semestermorgon eller som ett energifyllt break från allt annat man måste göra under dagen – jag har provat båda varianterna och utfallet blev mer energi båda gångerna!

Vad fick du ut av förra årets möten?
- Det grundläggande var att jag breddade mitt nätverk ordentligt nationellt! I min yrkesroll spelar det inte så stor roll var i landet du befinner dig! Många kontakter som jag mötte i 2-3 minuter i break out room har jag fortfarande kontakt med idag och de har hjälpt mig med referenser och ingångar till nya kunder som resulterat i direkta affärer.

Det var även av stort värde att lära sig hur erfarna nätverkare bygger sina kontaktnät, effektivt och genuint. Man tar kontakt, visar sitt intresse och vill förstå värdet i andras affärer – Givers Gain tänket i sin helhet! Den öppenheten och engagemanget jag såg lärde mig verkligen att ta till vara på nätverksträffar och möjligheterna man ges för nya kontakter, och det är jag själv som måste se till att ta nytta av möjligheterna framför mig!

Hur är stämningen på mötena?
- Jag fick en väldig energikick, upplevde ett stort engagemang från alla som var med, både för själva mötet men också för att boka in 1-2-1 och hitta nya kontakter. Direkt respons från nya kontakter som jag skickade meddelande till eller hamnade i break out room med, stort intresse för att lära känna varandra och förstå mitt affärsvärde.

Om man aldrig varit på Sommar-BNI innan, vad ska man tänka på?
- Vara förberedd med din presentation, förbered din pitch så det direkt är enkelt att förstå vad du gör – din expertis – och öva lite på det så att du kan presentera med glädje och energi som går ’igenom skärmen’ istället för att behöva ha fokus bara på vad det var du skulle säga. Det viktigaste är hur DU och din pitch upplevs, inte exakt vilka ord du använder 😊

Nummer två är, ta kontakt med affärspartners direkt i mötet – be om en 1-2-1 med kontakter som är intressanta och värdefulla, även om du sen bokar in det längre fram efter semestern. Väcker någon ditt intresse – approacha dem och ta det vidare, väntar du och tänker att du tar kontakt med dem senare är risken stor att det aldrig blir av. Engagera dig och var aktiv i mötet – det smittar av sig!

Slutligen, ta en snabb funderare; behöver jag själv hjälp av en expert på något? Om svaret är ja, är chansen väldigt stor att du kan hitta en ingång eller lösning på det direkt i Sommar-BNI – då måste du ha ögonen och öronen öppna!

Sommar-BNI är mellan vecka 28-32 och du hittar alla möten i vår kalender