Sandra Bagge, Klotterakademin.

Sandra vågade säga upp sig och lever nu sin dröm som klottrande egenföretagare

Sandra Bagge har gått från att blygsamt jobba bakom sin skärm på hemmakontoret till att våga säga upp sig från sin anställning och åka ut till företag för att köra teambuildande aktiviteter med stora personalgrupper. Ritandet började som en hobby, utvecklade sig till deltidssyssla och i takt med att hon hängt med andra kreatörer och entreprenörer online och i BNI så har hon insett att hon inte kan vara utan livet som kreativ egenföretagare. Hon är med i team BNI Go i Jämtland, och vi bad henne berätta om BNI GO, ritande, hur man blir av med sin prestationsångest och hur man gör för att lära sig rita.

Sandra, vad gör du i ditt bolag?
Så mycket som möjligt där jag får vara kreativ! Jag är illustratör, klotterinspiratör, kursinstruktör, formgivare, social media manager och blivande mötesritare.

Hur länge har du hållit på med det?
Olika mycket deltid 2017-2021. Heltid från 2022.

Varför gick du med BNI?
Jag gick med i BNI för att öka mina chanser att nå ut till fler, få fler affärer, ta del av olika människors erfarenheter och umgås med likasinnade.

Vad har BNI Go bidragit med till dig?
BNI har utvecklat mig så himla mycket. Jag har gått från att blygsamt jobba bakom min skärm på hemmakontoret till att våga säga upp mig från anställningen och åka ut till företag för att köra teambuildande aktiviteter med stora personalgrupper. BNI Go i Östersund har blivit lite som min andra familj och jag har fått referenser och affärer som täcker årsavgiften flera gånger om.

Vad är det med ritande som får dig att må bra?
Ohh, jag försvinner in i en härlig bubbla när jag tänder ljus, slår på musik och sätter mig med alla pennor. Inga krav, lugn och ro, en stund bara för mig själv och det som kommer ut på papperet.

Kreativitet är ju bra för hjärnan, visste du det? Det aktiverar höger hjärnhalva till skillnad från vänster som du använder när du jobbar, pluggar och planerar vardagspusslet. Hjärnan mår bäst av balans mellan båda halvor. Plus att när du skippar mobilen en stund och ritar istället så kopplas det parasympatiska nervsystemet på, ditt blodtryck sjunker, du får återhämtning och må bra-hormonet oxitycin ökar. Att klottra/doodla/kludda/rita är den enklaste formen av kreativitet så börja där, är mitt tips till fler som vill må bra.

Finns det många som gör det du gör?
Det finns väldigt många illustratörer, kreativitetsinspiratörer, formgivare och utbildare. Men jag brukar säga att det finns ingen som gör det jag gör med min röst och min energi (gäller för övrigt alla). Jag älskar att rita men älskar också mötet med människor, det pedagogiska och peppiga, att vara glad och sprallig och när det smittar av sig.

Vilka är dina bästa tips för att lära sig rita?
Skaffa rittimmar; rita ofta och mycket. Bygg en muskelminnesbank. Ta vad som helst, invänta inte den perfekta pennan. Och cirkeltricket.

Rittimmar tjatar jag om i min ritkurs. Du behöver öva på allt du vill bli bra på, ett nytt språk, en sport, köra bil. Många tänker att kunna rita är medfött men det är inte sant, alla kan lära sig rita. Börja med att lära in 2-5 figurer så du känner dig trygg med dem. Rita dem överallt, på ett rutigt kollegieblock, baksidan av ett kuvert, asfaltskritor på gatan, i snön/sanden, med barnens kritor, med fingret i Instagram stories. Du behöver ingen proffspenna. Och utgå från cirklar. Rita en cirkel och denna cirkel kan bli allt från en badboll till en kanin, helikopter och ett självporträtt.

Vilka är dina bästa tips för att bli av med prestationsångesten?
”Sluta vara så vuxlig” som Alfons säger till sin pappa. Vi vuxna har lärt oss att allt är uppbyggt på prestation. Men för att komma åt den härliga känslan jag beskrev längre upp så behöver vi rita för vår egen skull, inte för nån annans. Och fokusera på just känslandet ger att klottra loss, strunta i hur ”fint” det blir eller om det ens blir nåt. Det kanske bara blir svirvlar och random former, men du hade en magisk stund där i din ritbubbla, och du aktiverade höger hjärnhalva och oxitycin. Våga rita ”fult”, våga gå utanför trygghetszonen och våga strunta i vad andra tycker eller inte tycker (för oftast är det bara i ditt eget huvud, alla andra har fullt upp med sig själva).

Slutligen, vad är dina bästa tips för de som knappt ens vågar skriva en rad på whiteboarden för allt blir bara snett och svårläst?
Det ÄR svårt att skriva på en whiteboard, men det gör inget att det blir snett. Ingen bryr sig förutom den som skrivit, som hade en föreställning om att det skulle bli rakt och när verkligheten inte överensstämmer med den förväntan = prestationsångest.

Backa ett steg och sätt en punkt längst ut till höger som du kan sikta mot. Skriv med versaler och ta det lugnt. Alla skriver oläsligt när det går för fort. Ursäkta dig inte, låtsas att du inte bryr dig om resultatet. Det är en sån befrielse att släppa prestationstankarna.