Större delen av våra affärer kommer från BNI - Möt Bittra Britta - inredningsarkitekter

Vilka är ni och vad gör ni?

Vi heter Hanna Brotén och Jessica Eek. Hanna med rötter i Karlskrona och Jessica i Halmstad. Vi träffades i Florens 2002 där vi studerade inredningsarkitektur på Accademia Italiana. Efter det har vi studerat på olika designskolor i Sverige men alltid hållit kontakten. Vi driver sedan 8 år byrån Bittra Britta, inredningsarkitektur.

Vi brukar säga att vi jobbar med hälsa - hälsa för människor och varumärken, för det är just det inredning handlar om för oss. Efter en grundlig varumärkes- och behovsanalys mynnar sedan ett inredningskoncept fram. Utan en grundlig förstudie blir resultatet inte lika bra, detta i nära samarbete med personalen.

Vilka typer av kunder söker sig till er?

Kunder som värdesätter sin arbetsmiljö och som vill tänka långsiktigt och rätt från början. Både ekonomiskt, ergonomiskt och estetiskt. Företag som vill satsa på sitt varumärke och sina medarbetare. Från små till stora, allt från 5 - 400 anställda.

Varför valde ni att gå med i BNI och när var det?

Vi gick med 2010 då vi var nystartade. Att ringa kalla samtal var inte vår grej och det kändes svårt. BNI tyckte vi verkade riktigt klokt från första mötet så att gå med kändes som en självklarhet. Som nya i Göteborg och utan något direkt kontaktnät insåg vi att det är just detta vi behöver. Bygga nätverk, skaffa oss en "säljkår" och skapa goda och långsiktiga relationer.

Med facit i hand, vad har BNI betytt för ert bolag och för er som personer?
Allt. Större delen av våra affärer är BNI relaterade och efter många år blir det som ringar på vattnet. För oss är det ett strålande sätt att sälja, marknadsföra och göra affärer. Personligen så har man utvecklats genom att varje vecka stå inför många människor och presentera sig, något vi förut inte alls tyckte om.

Nyinflyttade till Göteborg och utan nätverk är inte lätt. Idag har vi ett stort nätverk med bra kontakter inom väldigt många branscher. Och om man tittar på det privata planet så är det också en vinst. Ska vi exempelvis renovera badrum, skriva samboavtal, köpa boende, få massage eller resa eller så, har vi massa goda kontakter.

Vilket är den/de bästa kunderna ni har fått genom ert BNI-team?
Oj, vi har så många fina kunder så svårt att välja. Vi har under många år gjort en hel del uppdrag för Insamlingsstiftelsen till Drottning Silvias barn- och ungdomssjukhus vilket har varit så roligt. Att få vara med och försöka göra världen lite bättre för de barn som bor på sjukhuset, ibland i år, betyder så mycket. Vi vet att vi har gjort stor skillnad för personal, patienter och föräldrar, det värmer.

Vilket är det bästa samarbetet ni gjort inom BNI?
Vårt samarbete med Insamlingsstiftelsen sedan många år tillbaka är fantastiskt. Snickeriet Aluwood, fastighetsbolaget Aspelin Ramm är andra jättebra partners som vi träffat tack vare BNI. Listan är lång..

Hur ser framtiden ut för kontorsmiljöer?
Det är mycket prat och trend gällande aktivitetsbaserat men frågan är om det kommer att hålla i sig. Vi stöter på företag som inte alls är nöjda och går tillbaka till cellkontor eller en kombination.

Medvetenheten om inredning och inredningens betydelse för personal och varumärken ökar. Det är också en fråga om konkurrens när det gäller rekrytering. Den yngre generationen har generellt högre krav på hur det ser ut på arbetsplatsen och den fysiska arbetsmiljön kan göra att företaget inte lyckas få den kompetens och personal man söker efter. Denna trend är klart tydligare inom vissa branscher.

Vilket projekt skulle vara drömjobbet?
Att få vara med och skapa ett barnsjukhus från grunden i nära samarbete med personal och brukare.

Vilka är era bästa tips för att använda nätverkande som ett framgångsrikt verktyg?
Var givmild, lyssna på andras behov och hjälp till. Då får man mycket tillbaka.