Benny Törnqvist från Frilanscoachen och Liv Fredling från Stress-Free Traffic UF.

Våga satsa på oss UF-företagare, vi är en del av framtidens företagande.

Liv Fredling går årskurs 3 på ekonomiprogrammet på Kungsängsgymnasiet Sala och hon driver UF-företaget Stress-Free Traffic UF. Där säljer hon magnetskylten NY I TRAFIKEN till personbil, motsvarande NY PÅ JOBBET fast inom trafikbranschen. Skylten har en reflex-bakgrund och placeras på bilens baksida. Benny Törnqvist som är med i BNI Argentum är rådgivare för Liv under hennes tid som UF-företagare.

Liv, vilka delar hjälper Benny dig med som rådgivare?
- Benny är en fantastisk förebild som alltid ställer upp. Han hjälper mig med alltifrån feedback avseende affärsplanen, kratta in till olika företag så jag utvecklar mitt nätverk, till att ge kunskap gällande försäljnings- och marknadsföringsstrategier. Jag är oerhört tacksam att ha just Benny som rådgivare då han själv varit ny inom företagandet och därmed kan sätta sig in i min situation. Han är mycket inspirerande då han styrker mottot ”the sky is the limit”.

Benny, varför valde du att vara rådgivare och vad ger det dig?
- Jag blev rådgivare för att jag vill bjuda på min erfarenhet och kunskap som jag byggt upp under snart 30 år på olika positioner i verksamheter. Det är en förmån att få hjälpa till och stärka nya framtida entreprenörer. Det ger mig både personlig utveckling och nya insikter att få ta del av spännande innovativa affärsidéer och affärsmodeller.

Liv, vad tycker du om UF-året?
- Att driva ett UF företag är mycket lärorikt och ger en bra kunskap om hur vi kan vara en del av framtidens företagande. Under året lär vi oss grunderna i företagande och är med på många mässor. Den största är UF mässan i Västerås och det anordnas även lokalt såsom UF-Julmässa, Entreprenörsdagen och Silverstänk. Med hjälp av inspirerande lärare och ny spännande kunskap har jag under årens gång insett att jag vill bli företagare och fortsätta driva mitt företag Stress-Free Traffic efter gymnasiet.

Vad vill du som "UF:are" skicka med till vuxenvärlden nu när du själv provar på att driva företag?
- Jag skulle önska att man har ett framtidsfokus och därmed underlättar för småföretagare att etablera sig. Viktigt är att man inte blir granskad baserat på ålder utan på kunskap och produkt/tjänst.

En positiv och välkomnande attityd gör att den unga företagaren känner sig trygg och motiverad, vilket är bemötanden jag upplevt hos BNI. Våga satsa på oss UF-företagare då vi är en del av framtidens företagande. Våga ta risker, det kan visa sig vara chanser.

Benny, när Liv besökte ditt BNI-team för andra gången var du väldigt imponerad av hennes presentation, hur kommer det sig?
- Livs presentation som andragångs-gäst innehöll allt som en bra pitch på 30 sekunder ska göra. Intresseväckande inledning, ett kund case och affärsidé som talade både till hjärtat och möjligheten till bra affärer samt en slagkraftig "punch line".

Vad tycker du är det viktigaste vi kan skicka med våra elever som driver UF-företag?
- Det viktigaste är att våga synas, ta hjälp av det nätverk de flesta av oss har utan att vi kanske tänker på det, se möjligheterna och ha uthållighet med det vi tror på.

Jag skulle tipsa om att hålla namnet Liv Fredling på minnet för det är inte omöjligt att hon inom kort kommer att dyka upp i Draknästet på TV eller på en topposition i näringslivet. Jag kommer vara oerhört stolt och glad att jag lärde känna henne redan under hennes gymnasietid.

Framtiden ser ljus ut för entreprenörssverige, avslutar Benny som driver företaget Frilanscoachen.

Fakta om Stress-Free Traffic UF
Syftet är att skapa en lugnare och säkrare trafikmiljö med ökad medvetenhet och förståelse för den som är ny i trafiken och därmed minska antalet trafikolyckor. För att minska stressmoment och trafikolyckor krävs en god samverkan mellan erfarna och icke erfarna trafikanter där en ansvarsfull attityd och medvetenhet är den enda rätta vägen för att uppnå den sk. nollvisionen i trafiken. Företaget säljer även reflexväst med samma tryck som riktar sig till mopedister, motorcyklister, cyklister och ryttare.