Sarah Watz från Pixpro, teamledare för BNI Let's Unite.

Vi ska skapa värde och framgång för alla i teamet, inte bara några få

- Mitt "varför" är att jag vill bidra till något större än mig själv som gör det möjligt för människor att påverka andra människors liv lokalt och globalt. Sarah Watz från Pixpro är teamledare för Let's Unite och hon tycker att det är otroligt viktigt att se till att teamet skapar värde och framgång tillsammans och inte bara ger värde och framgång för ett fåtal individer.

Hur länge har du varit teamledare?
Jag blev teamledare för BNI Let's Unite i augusti 2020. Teamet hade då varit igång ca fem månader.

Varför ville du vara teamledare och vad är det mest utvecklande med?
Mitt "varför" är att jag vill bidra till något större än mig själv som gör det möjligt för människor att påverka andra människors liv lokalt och globalt. Att få ha en förtroenderoll inom BNI har gett mig möjligheten att kommunicera och samarbeta med andra teamledare i Sverige och andra länder via svenska och globala ERFA-grupper.

Att få insikter i vad som görs i andra delar av landet, i andra länder och i andra världsdelar har öppnat upp mina ögon för nya möjligheter och olika sätt att leda. Och även att själv få bidra med insikter jag själv har fått och dela min erfarenhet med andra.

Hur ser du på ledarskap?
Jag har haft förmånen att fått träffa Simon Sinek som bl.a. har skrivit böckerna "Start with Why" och "Leaders Eat Last". Han har samma syn som jag på ledarskap. Jag kan tipsa om hans TedTalks som finns på YouTube.

Jag tycker att det är viktigt att se till att teamet skapar värde och framgång tillsammans och inte bara ger värde och framgång för ett fåtal individer.

Vilka ledaregenskaper tycker du är de viktigaste?
Genuint intresse för människor
Lyhörd och nyfiken
Tydlig kommunikatör

Vilka är dina bästa tips till kommande teamledare?
BNI's koncept gör det enkelt att ta an sig en förtroenderoll som teamledare. Det finns dokumentation och utbildning som ger dig riktlinjer och kunskap. Mitt bästa tips är att träffa den tidigare teamledaren för att få en tydlig överlämning och ha tät kommunikation och dialog med din BNI-konsult.

Jessica Stark har varit ett enormt stöd för mig och jag hade definitivt inte lyckats i min roll lika bra utan henne och stödet från vår teamkommitté. Jag tipsar också om att delta på ERFA träffar med andra teamledare runt om i landet eller världen för att få input och feedback. Mitt sista tips är att inte försöka vara någon annan utan ta dig an teamledarrollen som dig själv.

Vad är det roligaste med att ha just den rollen?
Som teamledare har det varit roligast att tillsammans med teamet jobba fram planer på hur vi vill utveckla teamet tillsammans och det sätt vi använder oss av agendan och den digitala plattformen Zoom för att skapa interaktiva, inspirerande och effektiva veckomöten.

Vilken är den största utmaningen?
Under Covid-19 har det varit utmanande att skapa en teamkänsla via en digital plattform istället för fysiska möten. Jag tycker att det trots allt gått riktigt bra och idag har vi flera affärspartners som inte har deltagit på ett enda fysiskt BNI veckomöte ännu. Så det kommer kanske bli nästa utmaning. Att gå över till fysiska träffar efter att vi nu blivit vana att träffas digitalt :)